موضوعات وبسایت : فناوری اطلاعات IT
آموزش امنیت اینستاگرام

رفع خطای صفحه آبی در ویندوز 10

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 30 تیر 1400 ساعت 10:52

Blue-Screen-Death-Error.gif

آموزش امنیت اینستاگرام

خطای صفحه آبی یا صفحه آبی مرگ که BSOD نیز نامیده می شود، یک خطای رایج سیستم عامل ویندوز است. این خطا زمانی رخ می دهد که مشکل جدی در ویندوز رخ دهد که خودش به طور آنی و بدون بازنشانی قادر به رفع آن نباشد. به همین خاطر سیستم از شما می خواهد که کامپیوتر را ریستارت کنید تا خطا بطور خودکار برطرف شود.

در بیشتر مواقع خطای صفحه آبی بخاطر مشکلات سخت افزاری یا اختلال درایورهای سیستم رخ می دهد. در اینگونه موارد صفحه نمایشگر به شکل زیر می شود، یک کد توقف (STOP code) نمایش داده می شود به همراه پیغام خطا و اطلاعات مربوطه. از این جزئیات می توانید استفاده کرده و دلیل خطای BSOD را مشخص کنید.

همه چیز در مورد خطای صفحه آبی ویندوز

برخلاف ایست های نرم افزاری، هنگ کردن سیستم در اثر خطاهای BSOD حاصل نقص عملکرد برنامه های سطح پایین یا خطاهای سخت افزاری است. این یک مشکل جدی است که سیستم عامل نمی تواند فورا رفع کند و بایستی آن را دور بزند. بنابراین سیستم خاموش و روشن شده و ویندوز خطا را دور می زند و نقص احتمالی را جبران می کند.

در بیشتر موارد خطای صفحه آبی BSOD موجب مشکلاتی می شود مثل از دست دادن داده، زیرا برنامه های باز زمانی برای ذخیره و گرفتن پشتیبان ندارند و داده های ذخیره نشده از بین می روند.

زمانیکه خطای BSOD رخ می دهد، یک فایل مینی دامپ بطور خودکار ایجاد شده و بر روی هاردیسک شما ذخیره می شود که حاوی اطلاعات مربوط به واقعه رخ داده در کامپیوتر است. می توانید از فایل را مرور کرده و علت اصلی مشکل را پیدا کنید.

زمانی که خطای صفحه آبی رخ دهد، کامپیوتر خودکار ریستارت می شود

بطور پیش فرض کامپیوتر بطور خودکار ریبوت می شود زمانی که خطای صفحه آبی مرگ رخ می دد. بنابراین اگر ویندوز شما بی دلیل ریستارت شد، ممکن است دلیل آن یک خطای BSOD باشد.

اگر خطای BSOD رخ داد و کامپیوتر شما خیلی سریع ریستارت شد و زمانی برای دیدن و یادداشت کد توقف نداشتید، بایستی خصیصه ریستارت خودکار (Automatically restart) سیستم خود را غیر فعال کنید.

وقتی این خصیصه غیر فعال باشد، در زمان وقوع BSOD سیستم با صفحه آبی باقی می ماند تا شما جزئیات خطا را مطالعه کرده و کد خطا را یادداشت کنید و سپس دستی آن را ریستارت کنید.

برای غیر فعال کردن ریبوت خودکار (automatic reboot) ، روی آیکون کامپیوتر (This PC) کلیک راست کرده و گزینه Properties را بزنید. در پنجره ای که باز می شود، گزینه Advanced system settings را انتخاب کرده و سپس برگه Advanced را بزنید (شکل زیر).

automatic-reboot-02.gif

حال دکمه settings از بخش Startup and recovery را کلیک کنید. سپس تیک گزینه Automatically restart را برداشته و دکمه OK را بزنید (همانند شکل زیر)

automatic-restart.gif

این تمام کاری بود که باید برای غیر فعال کردن ریستارت خودکار و ریستارت ناگهانی ویندوز باید انجام بدهید.

دفعه بعدی که خطای صفحه آبی ویندوز رخ دهد، کامپیوتر شما سریع ریستارت نخواهد شد و می توانید جزئیات خطا و کد خطا را مطالعه کنید. همچنین می توانید از اپلیکیشن BlueScreenView برای دیدن خطاهای صفحه آبی اخیر کامپیوتر خود استفاده کنید. این برنامه تمامی فایل های مینی دامپ سیستم شما را بررسی کرده و اطلاعات لازم را استخراج کرده و به شما گزارش می دهد.

این برنامه در سه نسخه ارائه شده است، می توانید با توجه به نیاز خود هر کدام را مایل هستید، دانلود و استفاده نمایید.

رفع خطای صفحه آبی مرگ در ویندوز

از ویندوز 7 به بعد می توانید از مرکز عملیات ویندوز (Action Center) برای بررسی راه حل های احتمالی خطای صفحه آبی بعد از رخداد BSOD استفاده کنید. سیستم عامل ویندوز بطور خودکار این خطا را تجزیه و تحلیل کرده و راه حل هایی برای رفع آن پیشنهاد می کند.

windows-action-center.gif طریقه رفع خطای صفحه آبی در ویندوز

خطای صفحه آبی مرگ (BSOD) علل مختلفی دارد. به همین خاطر رفع آن مستلزم شناخت علت خطا و استفاده از فیکس مناسب آن است. به هر حال در اینجا چند راه حل عمومی پیشنهاد می شود؛ از قبیل خطای DPC Watchdog Violation و خطاهای Bad Pool Header

استفاده از ویندوز ریستور

اگر خطای صفحه آبی مرگ در کامپیوتر شما رخ داد و بعد از ریبوت کامپیوتر هنوز وجود داشت و چندین بار تکرار شد. پس توصیه می شود که از ویژگی ویندوز ریستور (System Restore) استفاده کرده و آخرین نسخه پشتیبان گیری شده از زمانی که سیستم بدون مشکل کار می کرد، را بازیافت کنید. هرچند اگر بخواهید از این ویژگی استفاده کنید، بایستی قادر باشید که این صفحه را دور بزنید و به ویندوز ریستور دسترسی پیدا کنید (مثل استفاده از Safe Mode).

به روز کردن درایورها

اگر خطای صفحه آبی مکررا در کامپیوتر شما رخ می دهد و پس از ریبوت نیز بازهم رخ داد، ممکن است درایور یکی از سخت افزارهای شما تاریخ گذشته یا خراب باشد. بنابراین آخرین نسخه درایور سخت افزار خود را دانلود کرده و نصب کنید یا درایورهای خود را بروزرسانی کنید.

اسکن کامپیوتر از نظر ویروس

گاهی خطای صفحه آبی بخاطر ویروسی بودن کامپیوتر رخ می دهد. بنابراین کامپیوتر خود را با یک ویروس کش به روز اسکن کنید و اطمینان حاصل کنید که سیستم پاک و عاری از ویروس و سایر برنامه های نا امن است.

بررسی سخت افزاری

سخت افزار معیوب و مشکل دار معمولا شایع ترین علت رخ دادن خطای صفحه آبی ویندوز است. بایستی سخت افزارها را تست کنید و قطعات معیوب را تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که کامپیوترتان فضای هارد دیسک خالی کافی دارد و همچنین فن CPU درست کار کرده، کامپیوتر در نزدیکی منبع حرارتی نبوده، در مجموع سیستم خنک کننده کامپیوتر خوب کار می کند.

نصب مجدد ویندوز

اگر اقدامات فوق مشکل خطای صفحه آبی ویندوز را برطرف نکرد، بهترین کار نصب یک نسخه تازه از ویندوز است. ویندوز قبلی را کاملا فرمت کرده و یک Clean Install انجام دهید. معمولا تعویض ویندوز موجب رفع خطای صفحه آبی می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر