موضوعات وبسایت : فناوری اطلاعات IT
آموزش امنیت اینستاگرام

مدت زمان نصب ویندوز 10

مدت زمان نصب ویندوز 10

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 04 اسفند 1400 ساعت 11:58

فرایند نصب ویندوز همیشه یک پروسه سخت و طولانی بوده است. در گذشته، نصب ویندوز 98 و ویندوز XP که نیاز به وارد کردن دستورات مختلف و پارتیشن بندی تحت DOS داشت که برای بسیاری از افراد یک پروسه ترسناک محسوب می‌شد و حتما برای نصب ویندوز خود به یک مهندس نرم افزار مراجعه می‌کردند. این پروسه رفته رفته شکل بهتری پیدا کرد و البته در زمان نصب آن هم صرفه جویی شد. از مشقات مراحل نصب ویندوز که بگذریم، پروسه ای که بعد از نصب باید انجام دهیم که یک فرایند طولانی و زمان‌بر است. در این مبحث قصد داریم به بیان 5 کار مهمی که بعد از نصب ویندوز 10باید انجام دهیم، بپردازیم. در این آموزش با ما همراه باشید.

آموزش امنیت اینستاگرام

1.آپدیت ویندوز 10

قبول دارید آپدیت ها همیشه در بدترین زمان ممکن اتفاق می‌افتند؟ گاها آپدیت هایی هم منتشر می‌شوند که باگ هایی به همراه دارند و سیستم را برای چند روز یا یک هفته بامشکل مواجه خواهند کرد. به همین علت، آپدیت کردن ویندوز یک امر ضروری به شمار می‌رود.

spacer.png

همیشه به ما گفته‌اند که اولین کاری که باید بعد از نصب ویندوز انجام دهیم، غیر فعال کردن Windows Update است. در حالی‌که این موضوع یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که اکثر ما دانسته آن را مرتکب می‌شویم. قطعا هیچ شخصی نمی‌خواهد ویندوز خود را در معرض حمله انواع ویروس ها و بدافزارها و… قرار دهد. آپدیت کردن ویندوز به شما امکان استفاده از قابلیت های بسیاری زیاد و جدیدی را که مایکروسافت جهت راحتی و سهولت استفاده کاربران از سیستم عامل ویندوز منتشر می‌کند، را می‌دهد. پس از نصب ویندوز 10 بر روی سیستم، ابتدا آن را آپدیت یا بروزرسانی کنید.


بیشتر بخوانید : 7 روش برای حل مشکل صدا در ویندوز 10


برای نصب آپدیت ویندوز 10 کافی‌ست مراحل زیر را انجام دهید:

  • در منوی Start گزینه Windows Update را جستجو کرده و سپس Windows Update settings را انتخاب کنید.
  • بر روی Check for updates  کلیک کرده تا آپدیت های جدیدی که منتشر شده را مشاهده کنید. احتمالا تعداد بسیار زیادی از انواع آپدیت هایی که اخیرا منتشر شده را خواهید دید.
  • صبور باشید تا مراحل دانلود و آماده سازی آپدیت انجام شود.
  • پس از اتمام، بر روی گزینه Restart کلیک کنید تا آپدیت های دانلود شده اعمال شوند.

2.نصب آخرین درایورها

برای اینکه بتوانید از هر سخت افزاری که بر روی سیستم شما نصب شده استفاده کنید، نیاز دارید تا درایور آن را نصب کنید. درایورها نرم افزارهایی هستند که برقراری ارتباط بین ویندوز و سخت افزار را امکان پذیر خواهند ساخت.

درایورها توسط شرکت های تولید کننده سخت افزار ارائه می‌شوند و مانند بیشتر نرم افزارهایی که در دنیا وجود دارند، عالی و کامل نیستند. گاهی درایورها باگ به همراه دارند، در برخی موارد هم آپدیت نشده اند. مانند زمانی‌که سیستم عامل آپدیت می‌شود اما درایور هنوز در نسخه قبلی خود باقی‌ مانده است.

spacer.png

به روز نگه داشتن درایورها از دو جهت دارای اهمیت است:

  1. اطمینان از اینکه تمام ویژگی های سخت افزار مورد نظر قابل اجراست.
  2. اطمینان از اینکه سخت افزار عملکرد صحیحی ارائه می‌کند.

3.نصب نرم افزارهای ضروری در ویندوز 10

با وجود اینکه مایکروسافت به همراه ویندوز 10 تعداد بسیار زیادی bloatware منتشر می‌کند، اما هیچ یک از آنها کاری که یک نرم افزار واقعی انجام می‌دهد را اجرا نمی‌کنند. برای اینکه ویندوز 10 شما همیشه به روز باشد نیاز است تا برخی ازنرم افزارهای ضروری درست پس از نصب ویندوز 10 ، بر روی سیستم عامل خود نصب کنید.

نصب آنتی ویروس

بیایید با یک مثال ساده شروع کنیم. ممکن است قفل کردن درب خانه صد در صد مانع ورود دزد به منزل نشود اما آیا این دلیل خوبی برای قفل نکردن درب در هنگام شب است؟ البته که نه! همین مثال را به نرم افزارهای آنتی ویروس تعمیم دهید. درست است که هیچ آنتی ویروسی کامل و صد در صد نیست اما نمی‌توان سیستم را بدون نصب آنتی ویروس رها کرد.

spacer.png

نصب نرم افزارهای تحت وب

مرورگرها یکی از پرکاربردترین نرم افزارها در ویندوز محسوب می‌شوند. مایکروسافت در ویندوز 10 ، مرورگر Edge را ارائه کرده اما اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، Edge قابلیت هایی که موزیلا فایرفاکس، اپرا و گوگل کروم ارائه می‌کنند را ندارد. نسخه جدید موزیلا فایرفاکس با نام فایرفاکس کوانتوم سرعت بالاتر و قابلیت استفاده آسان‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر در کار با فایرفاکس راحت نیستید، مرورگر اپرا باید انتخاب بعدی شما باشد. گوگل کروم، سومین مرورگری است که به شما پیشنهاد می‌دهیم.

نصب نرم افزارهای پخش (Media)

موسیقی و فیلم دو مورد از لذت بخش ترین سرگرمی‌هاست که اکثر ما آن را انجام می‌دهیم. اگر جزء آن دسته از افرادی نیستید که به صورت آنلاین، فیلم تماشا کرده و یا موسیقی آنلاین گوش می‌دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما نرم افزاری مدیا را بر روی ویندوز خود نصب کنید. نرم افزارهایی مانند KMplayer، Jetaudio، VLC برای این منظور در نظر گرفته شده اند. البته در میان نرم افزارهای مدیای یاد شده، VLC، رایگان، منبع باز، کم حجم و با عملکرد بسیار عالی است.

spacer.png

نصب نرم افزارهای کاربردی

اینکه چه نرم افزاری کاربردی تر است، به شما و استفاده شما بستگی دارد. شما باید تصمیم بگیرید که کدام نرم افزارها بیشتر مورد استفاده شما هستند این موضوع ممکن است بین افراد مختلف، متفاوت باشد. تعدادی نرم افزار وجود دارند که به طور کلی، افراد به آنها نیاز پیدا می‌کنند، مانند:

  • ایمیل
  • مجموعه آفیس
  • نوت‌پد و نوت‌بوک (OneNote یا Evernote)
  • ذخیره سازی Cloud و همگام سازی (Dropbox و Google Drive و OneDrive)
  • PDF Reader
  • نرم افزارهای فشرده سازی (WinZip و WinRAR و 7-Zip)
  • نرم افزارهای جستجوی سیستم (Everything و Lookeen و Listary)

4.تغییر تنظیمات پیش فرض ویندوز 10

بهترین کار بعد از نصب ویندوز 10 ، شخصی سازی کردن تنظیمات آن است.

تغییر برنامه های پیش فرض

تعدادی برنامه به صورت پیش فرض ویندوز 10 تعدادی برنامه به همراه دارد که تمام آنها هم کاربردی و مفید نیستند. زمانی که برنامه های مورد نیاز و کاربردی خود را نصب کنید، به روش زیر می‌توانید آنها را به برنامه های پیش فرض ویندوز تبدیل کنید.

  • در منوی Start گزینه default app را جستجو کرده و Default app settings را انتخاب کنید.
  • برنامه های کاربردی مورد نظر خود برای اجرای موسیقی، تصویر و وب انتخاب کنید.
  • در قسمت پایین، با انتخاب Choose default apps by file type می‌توانید برنامه های پیش فرض را بر اساس نوع فایل انتخاب کنید.

غیرفعال کردن استارت‌آپ های غیرضروری

معمولا پس از نصب ویندوز 10 تعدادی از برنامه های شخص ثالث هستند که به صورت خودکار پس از روشن شدن سیستم، شروع به کار کنند. این برنامه ها می‌توانند سرعت سیستم را کند کرده و مدت زمان بالا آمدن سیستم به طور کامل را افزایش دهند. برای غیر فعال کردن این برنامه ها به روش زیر عمل کنید:

  • با انتخاب کلیدهای Ctrl + Shift + ESC وارد Task Manager شوید.
  • بر روی گزینه More details کلیک کنید.
  • وارد سربرگ Startup شوید.
  • بر روی برنامه های مورد نظر خود کلیک راست کرده و گزینه Disable را انتخاب کنید.

انجام تنظیمات Power

انجام این تنظیمات برای کاربران لپ تاپ ضروری است اما کاربران دسکتاپ هم می‌توانند آن را انجام دهند. برای مثال تنظیم مدت زمانی که در صورت کار نکردن با سیستم، صفحه نمایش خاموش شود. معمولا برای کاربران دسکتاپ گزینه «High plan» و برای کاربران لپ تاپ گزینه «Balanced plan» پیشنهاد می‌شود.

  • در منوی Start گزینه power plan را جستجو کرده و Plan مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب Plan مورد نظر، در سمت راست صفحه بر روی Change plan settings کلیک کنید.
  • بر روی Change advanced power settings کلیک کنید.
  • باید برای هر یک از گزینه های Hard diskSleep و Power buttons تنظیمات متفاوتی را در نظر بگیرید.
  • روی Ok کلیک کنید.

5.تهیه Backup در ویندوز 10

از دسترس رفتن اطلاعات ذخیره شده بر روی سیستم و یا ویروسی شدن، نقص هارد دیسک و یا حتی شیطنت کودک مهمان که با سیستم شما در حال بازی کردن است و به اشتباه فایلی را پاک می‌کند و در نهایت هر کاری که موجب از بین رفتن اطلاعات شما شود، یکی از دردناک ترین اتفاقات ممکن است! تمام این تصورات غم انگیز فقط یک راه جلوی پای شما خواهد گذاشت و آن پشتیبان گیری از اطلاعات ویندوز 10 است. زمانی‌که تمام تنظیمات اولیه ویندوز 10 را انجام دادید، می‌توانید یک پشتیبان از نسخه فعلی تهیه کنید، پشتیبان گیری بازه و روز خاصی ندارد. بنابر نیاز و شرایط خود می‌توانید در بازه های زمانی مختلف از ویندوز خود پشتیبان تهیه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر