موضوعات وبسایت : فناوری اطلاعات IT
آموزش امنیت اینستاگرام

بوق سلامت کامپیوتر

بوق سلامت کامپیوتر

نویسنده : مهشید | زمان انتشار : 26 آبان 1399 ساعت 19:23

قطعات کامپیوتری بعد از یک بازه زمانی یا ممکن است در همان ابتدای خرید به درستی کار نکنند . در صورت بروز مشکل راه های زیادی وجود دارد که بتوانیم متوجه شویم مشکل از کدام قطعه می باشد . 6 قطعه اصلی که شامل مادربرد ، پردازنده یا همان CPU ،کارت گرافیک ، حافظه رم ، پاور و هارد دیسک می باشد ممکن است به دلایل مختلف مثل نوسانات برق ، ضربه یا موارد دیگر معیوب شوند . با توجه به توضیحات مختصری که در بخش بالا به آن اشاره کردم اگر کامپیوتر را روشن کنید و سیستم عامل اجرا نشود (ویندوز بالا نیاید) چاره چیست ؟ مشکل از کدام قطعه می باشد و چکاری می توان انجام داد ؟ ادامه آموزش را بخوانید تا برای شما توضیح بدهم که هنگامیکه که کامپیوتر روشن نمی شود چکاری باید انجام بدهید و عیب از کدام قطعه می باشد . 

آموزش امنیت اینستاگرام

بهترین روش استفاده از بوق بایوس می باشد . مطمئناً شما نیز صدا و بوق‌هایی که هنگام روشن کردن کامپیوتر از درون کیس‌تان به گوش می‌رسد را شنیده‌اید. همگی این بوق ها از جانب مادربورد شما هستند. تفاوت این بوق ها از نوع آن و تعداد آن‌هاست که بیانگر یک مشکل در درون مادربورد است.
بوق سلامتی کامپیوتر شامل یک تک بوق بیشتر نمی باشد . شما در بیشتر مواقع شاهد چنین بوقی بوده اید وجود این بوق بدین معنی می باشد که کامپیوتر شما از نظر سخت افزاری سالم به نظر می رسد .

صدای بالا آمدن ویندوز از طریق اسپیکر پخش می شود ولی تصویری بر روی مانیتور نمایش داده نمی شود

اگر صدای این بوق تکی را شنیدید ولی تصویری نمایش داده نشد . ابتدا اسپیکر را روشن کنید . صدای اسپیکر را کمی بلند تر کرده و حدود یک دقیقه صبر کنید تا لود ویندوز تمام شده و وارد محیط ویندوز شوید . هنگام وارد شدن به محیط ویندوز صدای لود از طریق اسپیکر پخش می شود . اگر تصویر صفحه نمایش شما سیاه ولی صدای لود ویندوز از اسپیکر پخش شد یعنی کابل گرافیک یا کارت گرافیک شما مشکل دارد . 

 "" ابتدا كابل برق و كابل تصوير پشت مانيتور را بررسي كنيد. ببينيد پين‌هاي سوكت سر كابل‌ها شكسته نشده باشد. اگر همه چيز عادي بود، مي‌توانيد با متصل كردن مانيتور به يك پي‌سي‌ديگر آن را آزمايش كنيد. اگر مانيتور سالم بود، بهتر است يك مانيتور ديگر را به پي‌سي معيوب متصل كنيد. ""

مرحله اول را پشت سر گذاشتید . 
گاهی اوقات کامپیوتر شما دچار ایرادی می شود که فاقد هر گونه تصویری است و هیچ بوقی نیز شنیده نمی شود . در این حالت عیب احتمالی متوجه پردازنده و مادربرد می باشد . در این حالت تعمیر کار مقداری سوکت پردازنده را به کمک اسپری خشک شستشو می دهند و یا پردازنده را تعویض می نمایند در صورتی که با این کار جوابی نگرفتند مادربرد را بررسی می نمایند. درب کیس را باز کنید . حافظه رم و کارت گرافیک را به آرامی خارج کنید . حالا کلید پاور کیس را بزنید تا کامپیوتر روشن شود . اگر صدای بوق بایوس شنیده نمی شود همانطور که در بخش ابتدایی جمله به آن اشاره کرده ام مشکل از مادربرد یا پردازنده می باشد .  البته ممکن است پاور هم مشکل داشت باشد که در ادمه توضیح میدم

1_%D8%B9%DB%8C%D8%A8_%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C_%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1_%D8%A7%D8%B2_%D8%B1%D9%88%DB%8C_%D8%A8%D9%88%D9%82_%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%B3_%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF.jpg

.
وقتی حافظه رم و کارت گرافیک را از روی مادربرد خارج می کنید باید صدای بوق تغییر کند . اگر از حالت تک بوق به بوق ممتد تغییر نکرد قطعه اصلی معیوب می باشد و برای عیب یابی دقیقتر حتما باید قطعات از داخل کیس خارج شود تا ابتدا اتصال بدنه بررسی و قطعات سالم با قطعات معیوب جایگزین گردد (پاور ، مادربرد ، سی پی یو ). اینکار باعث می شود زودتر متوجه شوید که عیب از کدام قطعه می باشد . 

2_%D8%B9%DB%8C%D8%A8_%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C_%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1_%D8%A7%D8%B2_%D8%B1%D9%88%DB%8C_%D8%A8%D9%88%D9%82_%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%B3_%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF.jpg


3_%D8%B9%DB%8C%D8%A8-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D9%82-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%B3-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF.jpgبه جای صدای تک بوق صدای چند بوق پشت سرهم بایوس شنیده می شود .

• بوق کارت گرافیک : بوق های این منابع بصورت چند بوق پشت سر هم می باشد که نهایتا قطع صدای آنها قطع خواهد شد . با مشاهده چنین بوقی احتمال دارد کارت گرافیک شما مقداری از اسلات مربوطه خود بیرون آمده باشد و یا اینکه سوخته باشد . در صورت سالم بودن کارت گرافیک و قرار گرفتن درست آن در اسلات مشکل بعدی می تواند متوجه مادربرد باشد که آن مرحله مربوط به متخصص تعمیرات می باشد .

اگر کارت گرافیک را یکبار از جای خود خارج کردید و از دوباره در اسلت PCI قرار دادید ولی باز صدای بوق شنیده شد کارت گرافیک نیم سوز یا به طور کامل سوخته است . می توانید با یک کارت گرافیک سالم ابتدا گرافیک معیوب را جابجا کنید تا اگر مشکل حل شد مطمئن شوید قطعه معیوب  کارت گرافیک می باشد

• بوق حافظه رم : بوق های این منابع بصورت زنجیر وار با یک فاصله زمانی مشخص شنیده می شود . این بوقها معمولا از حافظه های رم می باشد که شما بایستی آنها بررسی نمایید در صورتی که حافظه را رم تعویض نمودید و مجددا چنین بوقهایی را شنیدید عیب احتمالی مادربرد شما می باشد و این ایراد باید توسط فرد مجرب برررسی گردد .
اگر چند حافظه رم دارید یکی یکی آنها را خارج یا جابجا کنید تا ببینید باز صدای بوق شنیده می شود  یا خیر
اگر دو حافظه دارید اجازه دهید مادربرد با یکی روشن شود . یا اسلت رم را یکبار جابجا کنید .
بهترین روش این می باشد که یک حافظه سالم را با حافظه معیوب جایگزین کنید تا ایراد مشخص شود .

معیوب بودن پاور یا همان منبع تغذیه :

برای متوجه شدن اینکه آیا منبع تغذیه به درستی کار می کند یا خیر نیاز به تستر دیجیتال دارید و به هیچ وجه با تست نمی توانید متوجه شوید این قطعه به درستی کار می کند یا خیر .
ابتدا باید منبع تغذیه را با یک منبع تغذیه سالم جابجا کنید یا از تستر کمک بگیرید . 

تستر دیجیتال :این دستگاه جهت تشخیص و اندازه گیری ولتاژهای خروجی منبع تغذیه کامپیوترمورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه در هنگام اسمبل کردن سیستم و یا هنگام تعمیرات از سالم بودن منبع تغذیه مطمئن نباشید، احتمال سوختن قطعات اصلی کامپیوتر وجود داشته و همان گونه که مطلع هستید خرابی در اثر ولتاژهای خارج از استاندارد باعث از بین رفتن گارانتی قطعات می گردد. به همین سبب استفاده از تستر قبل از اتصال منبع تغذیه به سیستم برای ایمنی قطعات کاملاً ضروری است.

با تست ولتاژهای خروجی پاور و قرار دادن بار اهمی روی منبع تغذیه اطلاعات کاملی از ولتاژهای ساخته شده می دهد. در هنگام آزمایش چنانچه ولتاژ خروجی کمتر و یا بیش از مقادیر استاندارد باشد رنگ LED متناظر با ولتاژ مربوطه تغییر می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر