موضوعات وبسایت : فناوری اطلاعات IT
آموزش امنیت اینستاگرام

تغییر سریال گوشی دزدی

تغییر سریال گوشی دزدی

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 29 بهمن 1400 ساعت 19:32

سرقت گوشی، موضوعی که در پی رشد قیمت‌ها در بازار گوشی و همچنین افزایش کاربری گوشی‌های هوشمند و گران‌ قیمت بیش از پیش شاهد آن هستیم. با توجه به این موضوع در این مطلب به معرفی برخی شیوه‌‌های رایج سرقت گوشی موبایل و نحوه پیگیری و ردیابی قانونی گوشی پس از سرقت می پردازیم.

آموزش امنیت اینستاگرام

همیاب۲۴ سامانه اعلام سرقت و ردیابی کالاهای دیجیتال (موبایل، تبلت و لپ تاپ)

از سرقت‌های دستی تا مسلحانه

استفاده از موتور سیکلت، قاپیدن گوشی از دست، کیف یا جیب، متداول‌ترین شیوه‌هایی است که سارقان از مدت‌ها پیش برای سرقت گوشی به کار مي‌بستند. اما گویا با هوشیاری افراد نسبت به این قضیه سارقان راهکارهای جدیدتر و البته پرخطر‌تری را به کار مي‌بندند. سرقت با استفاده از اسپری‌های اشک آور، سرقت گوشی با تهدید چاقو و حتی در برخی از موارد سرقت گوشی با تهدید اسلحه صورت می گیرد. برخی از این سرقت‌ها حتی با بروز کشمکش و زد و خورد بین صاحب‌ گوشی و سارق توام شده و اکثرا به بروز صدماتی برای مالباخته منجر مي‌شود.

حتما بخوانید: سارقین موبایل قاپ را در یک نگاه شناسایی کنید (از زبان یک افسر پلیس جنایی)

برای پیگیری قانونی گوشی به کجا مراجعه کنیم؟

کم نیستند افراد مالباخته یا بهتر بگوییم گوشی باخته‌ای که در گذشته با وجود پیگیری گوشی سرقتی موفق به یافتن گوشی یا حتی سارق نشده‌اند. در گذشته موضوع سرقت گوشی ناشی از نقص سیستم شناسایی و کدگذاری کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی در کشور بود، اما درحال حاضر خوشبختانه در کشور ما هم همانند کشورهای پیشرفته امکان شناسایی گوشی تلفن همراه و سایر کالاهای دیجیتال همانند تبلت و لپ تاپ از طریق شماره سریال یا شماره IMEI آن وجود دارد و صاحب کالا با ارائه این کد به سامانه کشوری همیاب ۲۴ می تواند دستگاه خود را ردیابی کند. علاوه بر این با ثبت مشخصات دستگاه سرقتی خود در سامانه همیاب ۲۴، این سامانه می تواند با اطلاع رسانی کشوری از خرید و فروش و خروج دستگاه از مرزهای کشور جلوگیری نماید. در واقع پس از ثبت مشخصات دستگاه در سامانه همیاب۲۴، گوشی شما به عنوان یک کالای سرقتی وارد لیست سیاه می شود. برای اطلاع بیشتر از فرآیند پیگیری قانونی گوشی کلیک کنید.

نحوه ردیابی گوشی های سرقتی

سامانه همیاب۲۴ از طریق همکاری با اپراتورها، دادگستری ها، کلانتری ها و اصناف موبایل و کامپیوتر سراسر کشور، به سرعت و از راه قانونی گوشی گمشده یا سرقت شده شما را ردیابی می کند.

جهت فعال شدن فرآیند ردیابی گوشی، شماره IMEI گوشی را در سامانه همیاب۲۴ ثبت کنید. با ثبت مشخصات دستگاه سرقتی یا گمشده در سامانه همیاب۲۴، علاوه بر ردیابی گوشی در اپراتورهای مخابراتی، با اطلاع رسانی کشوری از خرید و فروش و خارج شدن گوشی از مرزهای کشور جلوگیری می شود، بین تمام کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری ها و بازرسی های مرزی جستجو شده و به شما اطلاع داده می شود.

ویژگی دیگر همیاب۲۴ امکان استعلام طرح رجیستری و سرقتی گوشی می باشد. در هنگام خرید کالای دیجیتال، تنها با یک استعلام شما می توانید علاوه بر اطلاع از سرقتی نبودن گوشی، از رجیستر بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید و ناخواسته مرتکب جرم خرید یک گوشی سرقتی نشوید.

نکته:  در صورتی که می خواهید هنگام خرید، ناخواسته یک کالای سرقتی را خریداری نکنید، حتما رجیستر بودن و سرقتی نبودن دستگاه را از سامانه همیاب۲۴ استعلام بگیرید.

جهت اعلام سرقت و ردیابی گوشی، تبلت و لپ تاپ به سامانه همیاب ۲۴ مراجعه کنید و یا از طریق لینک های زیر اپلیکیشن همیاب۲۴ را دانلود نمایید:


دیدگاه ها و تجربیات خود را پیرامون این نوشته با ما در میان بگذارید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر