آموزش امنیت اینستاگرام

علت روشن نشدن پاور کامپیوتر

علت روشن نشدن پاور کامپیوتر

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 24 بهمن 1400 ساعت 23:29

power-computer-problems-min.jpg

آموزش امنیت اینستاگرام

می‌‌‌توان گفت که همه افرادی که با سیستم‌های کامپیوتری سروکار دارند، اسم پاور کامپیوتر را بارها شنیده‌‌‌اند و شاید تا حدی از عملکرد و کارایی آن باخبر باشند. اما در صورتی که مشکلی برای پاور کامپیوتر ایجاد شود، ممکن است قادر به رفع آن نباشید. در این بحث به بررسی مشکلات پاور کامپیوتر خواهیم پرداخت.

برای آگاهی از مشکلات پاور کامپیوتر و حتی سایر قطعات آن، بهتر است ابتدا شناخت کافی از ماهیت و نوع عملکرد آنها داشت. گاهی با کمی اطلاعات در رابطه با سخت افزار کامپیوتر، قادر هستید به تعمیر لپ تاپ و یا کامپیوتر خود اقدام کنید.

پاور کامپیوتر چیست؟

پاور و یا منبع تغذیه، قطعه‌ایست که در همه دستگاه‌‌‌های الکترونیکی وجود دارد. به طور کلی پاور از دو بخش سرد و گرم تشکیل می‌‌‌شود. بخش گرم پاور قسمتی است که با برق ورودی ۲۲۰ ولت سروکار دارد و بخش سرد مربوط به خروجی پاور است که با ولتاژهای ۱۲، ۵ و ۳.۳ و یا دیگر ولتاژهای خروجی سروکار دارد. بخش گرم پاور از قطعاتی مانند دیودها، ترانس‌‌‌ها، ماسفت‌‌‌ها (Mosfet) و خازن‌‌‌ها و سایر قطعات که در بخش دیگر پاور هم قرار دارد تشکیل شده‌است.

تعمیر کامپیوتر در محل با آچارباز

سرویس تعمیر کامپیوتر در محل آچارباز یک تعمیرگاه سیار آنلاین کامپیوتر است که کار آن عیب یابی و رفع ایراد تمامی سیستم‌های کامپیوتری است. در صورت بروز مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار سیار کامپیوتر را ثبت کنید.

درخواست تعمیر کامپیوتر

ولتاژهای خروجی پاور کامپیوتر

ولتاژهای خروجی پاور براساس رنگ تعیین می‌‌‌شوند که باید ولتاژهای زیر را داشته باشند.

power-computer-problems-02-min.jpgولتاژهای خروجی پاور

پاور، برق مورد نیاز همه قطعات را تامین می‌‌‌کند و با اینکه یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر است، با این حال بسیاری از افراد در هنگام خرید کامپیوتر بیشتر به رم و یا پردازنده آن توجه می‌‌‌کنند تا پاور. در حالی که پاور یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر است و در صورت خرابی و مشکل می‌‌‌تواند در سایر قطعات هم مشکل ایجاد کند و به مرور موجب خراب شدن قطعات دیگر سیستم هم می‌شود.

علائم و نشانه‌‌‌های وجود مشکل در پاور؛ علائم خرابی پاور کامپیوتر

بسیاری از کاربران کامپیوتر در حین کار با سیستم متوجه هنگ کردن و یا افت سرعت و تاخیر می‌‌‌شوند و به صورت نرم افزاری نمی‌‌‌توانند آن را برطرف کنند. گاهی این موارد نشان از مشکلات پاور کامپیوتر دارد. برخی دیگر از نشانه‌های خرابی پاور کامپیوتر شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش دمای سی پی یو و کند شدن سیستم و همچنین ریست شدن ناگهانی کامپیوتر
  • شناسایی نشدن دستگاه‌‌هایی که با کابل USB به سیستم متصل می‌‌شوند، مانند اتصال موس و یا صفحه کلید.
  • تاخیر و کند شدن عملکرد صفحه کلید در زمان تایپ
  • شناسایی نشدن صفحه کلید و یا خرابی آن
  • روشن نشدن سیستم و یا خاموش شدن بلافاصله سیستم بعد از روشن شدن
  • ایجاد تغییر در صدای فن CPU و یا تغییر صدای کارت گرافیک
  • ایجاد تغییراتی در اجزای داخلی پاور
  • کرش‌‌‌های عجیب و غریب کامپیوتر
  • مشاهده صفحه آبی و یا همان صفحه مرگ
  • کار کردن فن در زمان روشن شدن سیستم در حالی که سیستم خاموش مانده
  • کاهش نرخ فریم، کارایی و ری استارت شدن در حین بازی و یا رندر و هر کار سنگین دیگر
  • ری استارت شدن مجدد سیستم در هنگام روشن شدن سیستم پس از شنیدن صدای بوق بوت

power-computer-problems-03-min.jpgخرابی و ایرادهای پاور به طور کلی دارای علائم و نشانه‌‌‌های زیادی هستند و بسیاری از ایرادات و مشکلات پاور کامپیوتر دارای علائم متفاوتی است.

خاموش شدن پاور بدون هشدار

اگر کامپیوتر شما بدون هیچ هشداری خاموش می‌‌شود، می‌‌تواند به چند دلیل باشد. گاهی این موارد به دلیل داغ شدن بیش از حد سیستم، و یا مشکلات و مسائل سخت افزاری دیگر به وجود آید. البته ویروسی شدن و دیگر مشکلات سیستم عامل هم سبب ایجاد این امر می‌‌شود. می‌توان گفت مشکلات پاور کامپیوتر از مهم‌ترین علل خاموش شدن کامپیوتر بدون هیچ علامت هشداری است.

یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی یا ریستارت شدن سیستم ممکن است از نوسانات برق یا خراب بودن کابل باشد. جهت اطمینان باید پاور بوسیله دستگاه تستر پاور چک شود یا با پاور دیگری که مطمئن هستید سالم است سیستم را روشن کنید.

روشن نشدن لامپ سری

یکی از مشکلات پاور کامیپوتر این است که با وجود وصل کردن دو شاخه پاور به پریز مدار لامپ سری، لامپ روشن نمی‌‌‌شود. این مشکلات پاور کامپیوتر می‌‌‌تواند به دلیل خرابی جک ورودی، خرابی فیوز، خازن‌های بزرگ و خرابی هیت سینگ به وجود آید.

روشن شدن مدار سری و خاموش نشدن آن

یکی دیگر از مشکلات پاور کامپیوتر این است که پس از اتصال پاور به مدار لامپ سری روشن می‌‌شود ولی خاموش نمی‌‌‌شود. این قبیل مشکلات پاور کامپیوتر می‌تواند به دلایلی مانند خرابی RCL اولیه و ثانویه، خرابی دیود، خرابی‌‌‌های ناشی از ترانزیستورهای هیت سینگ اول، Z1-4،Z2  به وجود آید. همچنین خرابی ترانس‌‌‌ها و هر قطعه دیگر که اتصالی کرده باشد موجب روشن ماندن لامپ می‌شود.

سوختن ماسفت  (Mosfet)

سوختن ماسفت یکی دیگر از مشکلات پاور کامپیوتر است. ماسفت سوئیچ الکترونیکی ساده‌‌‌ای است که در مدارهای الکترونیکی استفاده می‌‌‌شود. وقتی که کارهای سنگین با سیستم انجام می‌‌‌شود و یا دمای سیستم بیش از اندازه بالا می‌‌‌رود، ماسفت می‌‌‌سوزد. سپس صدایی کوتاه از فن شنیده می‌‌‌شود و کامپیوتر خاموش می‌‌‌شود. در زمان سوختن ماسفت، مدار کوتاهی ایجاد می‌‌‌شود که در PSU هوشمند، با خاموش کردن سیستم از خود محافظت می‌‌‌کند.

power-computer-problems-04-min.jpgماسفت سوئیچ الکترونیکی ساده‌‌‌ای است که در مدارهای الکترونیکی استفاده می‌‌‌شود.

سوئیچ نکردن پاور

سوئیچ نکردن جریان الکتریکی یکی دیگر از مشکلات پاور کامپیوتر است. گاهی با وجود اینکه پاور در تیپ مدار سری، سالم است و سیم‌‌‌های سبز و بنفش نیز جریان الکتریکی ۵ ولت را نشان می‌‌‌دهد، اما پاور سوئیچ نمی‌شود. سوئیچ نکردن پاور می‌‌تواند به دلیل خرابی IC7500 و یا TL494، خرابی ترانزیستور سوم در هیت سینک (Heat sink) اول و یا IC کنار همین هیت سینک به وجود آید.

علت سوختن فیوز پاور کامپیوتر

سوختن فیوز پاور یکی از معمول‌‌‌ترین آسیب‌‌‌های پاور است که علاوه بر تغییر رنگ، سیم نازکی که در آن قرار دارد نیز به دلیل عبور جریان برق زیاد دچار آسیب شده‌است، به این دلیل فیوز از بین می‌‌‌رود. ارتباط بین دیگر قطعات، بعد از فیوز قطع شود و جریان زیاد باعث آسیب‌‌‌های دیگر آن خواهد شد. در بیشتر موارد کارکرد زیاد پاور و گرمای بیش از حد دیودها در قسمت پل رکتیفایر باعث عبور جریان زیاد و سوختن فیوز می‌‌‌شود که با رفع این ایرادها و تعویض فیوز و دیودها (با انواع مشابه آن) مشکل حل شده و پاور دوباره سالم کار خواهد کرد.

با چک کردن قسمت شیشه‌‌‌ای فیوز می‌‌‌توان از سالم بودن آن مطمئن شد ولی جهت اطمینان بیشتر بهتر است با اهم متر تست شود. به این صورت که:

اهم متر را روی رنج Ω یا بازر قرار دهید، پروپ‌‌‌های اهم متر را به پایه‌‌‌های فیوز متصل کنید. اگر فیوز سالم باشد صدای سوت ممتدی شنیده می‌‌‌شود و یا عقربه‌‌‌ی اهم متر تا آخر حرکت می‌‌‌کند. در غیر این صورت فیوز خراب است.

power-computer-problems-05-min.jpgگاهی گرمای بیش از حد، موجب سوختن پاور می‌شود.

ولتاژ نداشتن سیم‌‌‌های خروجی پاور

در برخی مواقع با وجود اینکه پاور در تست لامپ سری سالم است و سوئیچ هم می‌‌‌شود، ولی سیم‌‌‌های خروجی از پاور به جز رنگ‌های بنفش و سبز، ولتاژ ندارند. این مشکل می‌‌‌تواند به دلیل خرابی دیودهای دو طرفه مربوط به همان رنگ، RCL  مربوط به همان رنگ و یا خازن‌‌‌های همان رنگ به وجود آید.

گاهی هم پاور سالم است، اما با تستر پاور، پاور گود (Power good) نمی‌دهد. گود ندادن پاور می‌تواند به علل خرابی خازن‌‌های خروجی، خرابی خازن‌‌های بزرگ اول و خرابی IC Power good به وجود آید.

شنیده شدن صدای بوق در داخل پاور؛ صدای پاور کامپیوتر

دلیل سوت کشیدن پاور کامپیوتر می‌‌‌تواند از تورم و یا نشتی خازن‌‌‌ها باشد که یک ماده‌‌‌ی زرد رنگ از آن بیرون می‌‌‌آید. اگر به محض اینکه دستگاه را به برق می‌‌‌زنیم روشن می‌‌‌شود، (IC logic) out power  باید تعویض شود. گاهی هم به دلیل وجود مشکل در وریستور، پاور خروجی نمی‌دهد.

دلایل صدای پاور کامپیوتر و روشن نشدن فن پاور

دلایل زیادی می‌تواند موجب صدای زیاد پاور کامپیوتر شود که مهم‌ترین آنها عبارتنداز:

  • دمای بیش از حد
  • خرابی فن پاور
  • دفرمه شدن پره‌های فن پاور
  • وجود گردوغبار روی دریچه و فن پاور کامپیوتر
  • قدیمی شدن نسخه درایورهای قطعات

power-computer-problems-06-min.jpgبا سرویس دوره‌ای کامپیوتر، می‌‎توانید پاور را تیمز کنید تا از خرابی آن جلوگیری شود.

علت ضعیف بودن پاور کامپیوتر

گاهی دلیل ریست شدن‌های مداوم سیستم در حین کار کردن، وجود ایراد در رم یا ضعیف شدن پاور کامپیوتر تشخیص داده می‌‌‌شود که اشتباه است. این مشکل به این دلیل است که خازن الکترونیک پاور با گذشت زمان به دلیل بی‌‌‌کیفیت بودن دچار تورم شده و محتویات روغنی داخل آن با آزاد کردن گرمای زیاد باعث افزایش فشار داخل و متورم شدن قسمت آلومینیومی بالای خازن شده است.

اگر با چک کردن تمام خازن‌‌‌ها متوجه شدید که فقط یک خازن دچار تورم شده‌است و مابقی از لحاظ ظاهری سالم هستند، لازم است که تمام خازن‌‌‌ها تعویض شوند. خازن‌‌‌های الکترونیک دارای پایه‌‌‌های مثبت و منفی هستند و در زمان تعویض و نصب روی برد، باید به این نکته توجه کرد.

یکسره شدن پاور کامپیوتر

گاهی به محض اتصال برق به کامپیوتر، پاور آن روشن می‌شود. برای رفع این مشکل، باید تنظیمات پاور رو طوری تغییر دهید که با اتصال برق روشن نشود. به تنظیمات پاور کامپیوتر رفته و گزینه wake up by AC را غیرفعال کنید.

البته این تنظیمات در هر کامپیوتری کالا متفاوت است و بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید.

تست پاور کامپیوتر بدون کیس

گاهی برای اینکه پاور کامپیوتر را تست کنید، باید آن را روشن کنید. اما برای روشن کردن پاور کامپیوتر، نیاز به کیس ندارید. برای این کار، پاور کامپیوتر را به بر ق متصل کنید و کانکتور آن را بررسی کنید. در بین یم‌های کانکتور، در پایه‌های ۱۵ و ۱۶ دو سیم سبز و مشکی می‌بینید. یک قطعه سیم برداشته و دو سر آن را لخت کنید. سپس یک سر سیم را داخل پین سبزرنگ و سر دیگر را داخل پین مشکی فرو ببرید. با این کار خواهید دید که پاور روشن می‌شود.

با این روش پاور کامپیوتر روشن شده و می‌توانید سلامت آن را تست کنید.

power-computer-problems-07-min.jpgبا داشتن نرم افزاهای تست پاور روی سیستم، می‌توانید از مشکلات احتمالی آن جلوگیری کنید.

آیا پاور کامپیوتر قابل تعمیر است؟ راهکارهای رفع مشکلات پاور

با به وجود آمدن مشکلات پاور کامپیوتر بسیاری از افراد از خود سوال می‌‌‌کنند که آیا این مشکلات پاور کامپیوتر قابل بر طرف شدن است یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت که بسیاری از این مشکلات به علت کثیف بودن بیش از حد اجزای داخلی پاور رخ می‌‌‌دهد. بنابراین در اولین قدم برای رفع مشکلات پاور کامپیوتر بهتر است، به تمیز کردن پاور اقدام کرده و داخل آن را از گرد و غبار تمیز کنید. در ادمه اقداماتی که برای رفع مشکلات پاور موثر هستند را بررسی خواهیم کرد:

۱- چک کردن رابط اصلی

برای رفع مشکلات پاور کامپیوتر در ابتدا پیشنهاد می‌‌‌شود که رابط اصلی کامپیوتر چک شود که آیا به درستی در جای خود نصب شده‌‌ یا خیر. چرا که در برخی موارد علت اصلی مشکلات پاور کامپیوتر لق شدن و یا شل شدن آن می‌‌‌تواند باشد. پس کابل‌‌‌های اصلی پاور را از آن جدا و دقیق بررسی کنید.

۲- تعویض کردن برخی از اجزای داخلی پاور

در برخی موارد دلیل به وجود آمدن مشکلات پاور کامپیوتر خرابی و از کار افتادن اجزای داخلی پاور است. از این رو اجزای داخلی را بررسی کرده و در صورت معیوب بودن اجزایی مانند خازن‌‌‌ها و غیره که از کار افتاده‌‌‌اند، آنها را تعویض کنید.

۳- نرم افزار تست پاور کامپیوتر

برای تست پاور کامپیوتر چندین راه وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از نرم افزار است. برخی از نرم افزارهای تست پاور کامپیوتر عبارتند از:

  • نرم افزار تست منبع تغذیه کامپیوتر HWMonitor
  • نرم افزار تست منبع تغذیه کامپیوتر Sidebar Diagnostics
  • نرم افزار تست پاور PC Wizard
  • نرم افزار تست پاور کامپیوتر Open Hardware Monitor
  • نرم افزار تست پاور کامپیوتر AIDA64 Extreme

شما به راحتی با دانلود و نصب این نرم افزارها روی سیستم خود، می‌توانید منبع تغذیه کامپیوترتان را تست کنید. البته به یاد داشته باشید که گاهی اتصال کوتاه، خرابی یک قطعه و کشیدن جریان بیش از حد نیز می‌‌تواند چنین مشکلاتی را در سیستم پدید آورد.

۴- خرید پاور جدید و به‌روز

در نهایت می‌‌توان گفت که اگر می‌‌‌خواهید از شر مشکلات پاور کامپیوتر به صورت کامل رها شوید و هیچ ریسک و خطری نکرده باشید، در آن صورت توصیه می‌‌‌شود که یک پاور جدید و به‌روز خریداری کنید. چرا که بسیاری از مشکلات پاور کامپیوتر می‌‌‌تواند سایر اجزا و قطعات کامپیوتر را خراب کند. البته تعویض منبع تغذیه شاید ساده‌‌‌ترین راه حل باشد که بتوان مطمئن بود که آیا ایرادات مشاهده شده مربوط به این بخش است یا خیر.

روشن نشدن پاور گرین ۳۸۰

خرابی و مشکلات پاور کامپیوتر در هر برند و مدلی با سایر برند‌ها تقریبا یکسان است. مشکلات مربوط به فن، صدای پاور، سرعت پاور، روشن نشدن پاور، روشن نشدن لامپ پاور و …، از مشکلات رایج تمامی منبع‌های تغذیه است.

تمامی موارد و مشکلات و همچنین راه حل‌هایی که در این بحث مطرح شد، می‌توانند برای عیب یابی و تعمیر پاور گرین هم کاربردی باشند.

حال در صورتی که کامپیوتر شما دچار مشکل شد و خودتان قادر به تشخیص آن نبودید، کارشناسان آچارباز همواره آماده ارائه خدمت به شما هستند. مشکلاتی از قبیل خرابی مادربورد، مشکلات سی پی یو، روشن نشدن کامپیوتر و لپ تاپ، تعمیر تاچ پد لپ تاپ، تعویض کیبورد و …

مشکلات کامپیوتر خود را از طریق سایت و یا اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید تا مشاوران ما با شما تماس گرفته و در اولین فرصت کارشناس مجرب به محل‌تان اعزام شود.

منبع:
universalclass.com
the-computer-problems-guru.com

نویسنده : زهرا چگینی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: a4baz.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون