موضوعات وبسایت : فناوری اطلاعات IT
آموزش امنیت اینستاگرام

تبدیل کارت حافظه به حافظه داخلی در گوشی سامسونگ

تبدیل کارت حافظه به حافظه داخلی در گوشی سامسونگ

نویسنده : مهشید | زمان انتشار : 05 آذر 1399 ساعت 15:56

تبدیل کارت حافظه به حافظه داخلی یکی از قابلیت‌های خوب در برخی گوشی‌های هوشمند است. در این مقاله نحوه استفاده از مموری بجای حافظه داخلی اندروید بر روی گوشی هوشمندتان را یاد خواهید گرفت. در ادامه با ما همراه باشید تا موارد مرتبط با چگونگی تغییر حافظه داخلی با sd را به شما آموزش دهیم.

آموزش امنیت اینستاگرام

راه آسان تبدیل کارت حافظه به حافظه داخلی

برای تبدیل کارت حافظه به حافظه داخلی ابتدا باید کارت حافظه را به عنوان حافظه داخلی فرمت کنید. این عمل بر روی بسیاری از گوشی‌های هوشمند آسان است. اما متاسفانه در برخی برندها مانند سونی، ال جی یا سامسونگ این عمل را به عنوان گزینه‌ای پیش‌فرض در اختیار شما قرار نداده‌اند. با این حال اگر سیستم عامل گوشی هوشمند شما از نوع اندروید مارشمالو (Marshmallow) باشد، پنجره خط فرمان (command-line prompt) به شما در انجام این کار کمک خواهد کرد. با پیروی از نکاتی که بازگو می‌کنیم نگران آپدیت‌های سیستمی نیز نخواهید بود. ابتدا سراغ آسانترین راه میرویم:

اگر کمی خوش‌شانس باشید، بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر، قادر به انجام این کار خواهید بود. اگر از نسخه‌های جدید اندروید (7.0 Nougat یا 8.0 Oreo) استفاده می‌کنید، احتمالا انجام مراحل زیر تنها راه تبدیل کارت حافظه به حافظه داخلی خواهد بود:

  • کارت SD را در گوشی اندروید خود وارد کنید و منتظر بمانید تا سیستم عامل آن را شناسایی کند.
  • وارد قسمت Settings > Storage شوید.
  • بر روی نام کارت SD لمس کنید
  • بر روی سه نقطه روی هم (تنظیمات بیشتر) در گوشه سمت راست بالای نمایشگر لمس کنید.
  • بر روی Storage Settings لمس کنید.
  • گزینه format as internal را لمس نمایید.
  • بر روی پنجره پدیدار شده، گزینه Erase & Format را لمس کنید.
  • سپس سیستم عامل اندروید گزینه‌ای برای انتقال داده‌ها پیشنهاد خواهد کرد.

اگر گوشی هوشمندتان اجازه این عمل را به شما نمی‌دهد، آنگاه مراحل کمی پیچیده‌تر خواهد شد. در ادامه این مراحل را توضیح خواهیم داد.  

اگر گوشی شما اجازه فرمت MicroSD را به عنوان حافظه داخلی نداد، چکار کنیم؟

برخی تولیدکنندگان به دلایلی نامعلوم امکان فرمت MicroSD به عنوان حافظه داخلی را نمیدهند. و استفاده از کارت حافظه بجای حافظه داخلی را با پنهان کردن (hide) این گزینه غیرفعال کرده‌اند. با این حال امکان فعال‌سازی آن با استفاده از کامپیوتر ممکن است. و روت کردن (rooting) یا ابزارهای ویژه و خاص دیگری نیز مورد نیاز نیست. مراحل دقیق، وابسته به نسخه اندروید گوشی هوشمندتان می‌تواند متفاوت باشد. تکنیکی که معرفی می‌کنیم برای اندروید 6.0 Marshmallow و 8.0 Oreo جواب‌گو است. اما شاید در اندروید Nougat کمی با مشکل مواجه شوید.

برای گوشی‌هایی که دارای اندروید 6.0 Marshmallow هستند

زمانی که MicroSD به عنوان حافظه داخلی فرمت شود، اپلیکیشن‌ها می‌توانند به صورت کامل بر روی آن ذخیره شوند. این بدین معنی است که اگر اپلیکیشنی را با حجم کلی ۲ گیگابایت دانلود کنید، بایستی همان ۲ گیگابایت فضا را بر روی کارت SD اشغال کند. اما اگر MicroSD به عنوان حافظه پشتیبان فرمت شده باشد، دیگر چنین نخواهد بود. اینکه منوی تنظیمات نامرئی شده است، به معنی عدم امکان تبدیل کارت حافظه به حافظه داخلی نیست.

تنها چند روز بعد از پست معروف بالا در Reddit، پنجره خط فرمان نیز معرف عموم گردید. که با آن می‌توان MicroSD را به عنوان حافظه داخلی در سامسونگ گالکسی S7 فرمت نمود. ما این عمل را به صورت موفقیت‌آمیز با سامسونگ گالکسی S7، سونی اکسپریا Z5 و ال جی G4 که سیستم عامل اندروید 6.0 Marshmallow داشتند تست کردیم. هر سه این گوشی‌های هوشمند دارای سیستم عامل Android 6.0 Marshmallow بودند. و شیار افزونه (slot) برای کارت MircoSD داشتند. هم‌چنین گزینه منو تنظیمات برای فرمت کردن MicroSD به عنوان حافظه داخلی نیز پنهان شده بود. این گزینه تنها بر روی HTC One A9 و کلیه گوشی‌های هوشمند شرکت موتورولا (Motorola) فعال بود.

آن روی سیاه بحث توسعه حافظه در برخی گوشی‌ها


تبدیل کارت حافظه به حافظه داخلی در گوشی‌های سامسونگ، سونی و ال‌جی

دلیل پنهان کردن این گزینه در گوشی‌های هوشمند سامسونگ، سونی و ال‌جی را نمی‌دانیم. هر سه این گوشی‌های هوشمند را به کامپیوتر وصل نمودم. سپس در ADB Tools، فرمان‌های خط فرمان (command-line) را که پاول اوبراین در پست بلاگ خود توضیح داده بود را تایپ نمودم. به محض باز کردن پنجره خط فرمان و اتصال گوشی هوشمند به کامپیوتر، می‌توانید اولین فرمان را وارد کنید:

  • Adb  shell

برداشتن ID کارت حافظه

حال، خط فرمان آماده پیاده‌سازی فرمان‌های سیستمی بر روی گوشی هوشمند شما است. هدف ما این است که کل یا جزئی از حافظه کارت SD را به عنوان حافظه داخلی فرمت کنیم. حتی اگر سونی، سامسونگ و ال‌جی نیز اجازه انجام این عمل را در واسط کاربری (UI) ندهند، می‌توان این فرمان را به عنوان فرمان کنسولی (console command) به گوشی هوشمند انتقال داد. ابتدا نیاز به ID کارت حافظه داریم. این ID را می‌توانید با این فرمان بیابید:

  • sm list-disks

فرمان پارتیشن‌بندی فضای ذخیره‌سازی کارت SD

ناسایی را به دقت یادداشت کنید (مثلاً 179.64). در فرمان بعدی، کارت MicroSD را فرمت و پارتیشن‌بندی خواهیم کرد. محتوای کارت حافظه پاک خواهد شد. اگر اطلاعات مهمی بر روی کارت حافظه دارید، آنها را به کامپیوتر کپی کنید. اگر کارت MicroSD تان مختص گوشی هوشمندتان است، و صرفاً بر روی آن قرار خواهد داشت، می‌توانید کل فضای ذخیره‌سازی کارت SD را پارتیشن‌بندی کنید. برای این کار، فرمان زیر را تایپ کنید:

  • sm partition disk: 179.64 private

بسته به حجم حافظه، این کار می‌تواند چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد. اگر می‌خواهید قسمتی از حافظه را بر روی تجهیزات دیگری نیز استفاده کنید، باید آن را از پارتیشن خصوصی (private) مستثنا کنید. مثلاً اگر می خواهید ۵۰ درصد فضای حافظه را به عنوان حافظه داخلی استفاده کنید، فرمان بدین شکل خواهد بود:

  • sm partition disk: 179.64 mixed 50

انتقال داده‌ها و اپلکیشن‌ها

هنوز کار تمام نشده است. حال باید داده‌ها و اپلیکیشن‌ها را انتقال دهید. این کار را می‌توان از طریق بخش storage منو تنظیمات اندروید انجام داد. بر روی گزینه MicroSD لمس کنید. و سپس به گوشه سمت راست بالا بروید. و بر روی Move data یا Migrate data کلیک کنید. البته قادر به انجام این کار قبل از پارتیشن‌بندی نخواهید بود.

انتقال اطلاعات بعد از پارتیشن بعدی حافظه MicroSD به عنوان حافظه داخلی

از این پس، تمامی اپلیکیشن‌ها تماماً بر روی MicroSD ذخیره خواهند شد. تنها اپلیکیشن‌های سیستمی و آپدیت‌ها بر روی حافظه داخلی قرار خواهند گرفت. و بدین ترتیب شما می‌توانید از تبدیل کارت حافظه به حافظه داخلی مطمئن شوید.

نمایش ظرفیت حافظه در سونی Xperia Z5 کمی عجیب است! ظرفیت قسمت SD Card جایی است که بعد از این برای فهمیدن پر شدن حافظه ابرای اپلکیشن ها بایستی توجه خود را به آن معطوف کنید.

مشکلات پیش رو در آپدیت‌های سیستمی برای اندروید Nougat

برخی کاربران گزارش کرده‌اند که بعد از انجام روش بالا، با نصب آپدیت‌های سیستمی اندروید ۶ مشکل پیدا کرده‌اند. آپدیت سیستم عامل به Android 7.0 Nougat بعد از پارتیشن‌بندی دستی MicroSD غیرممکن به نظر می‌رسد. در تست گوشی‌های هوشمند دارای Android 7.0 Nougat، دستگاه گوشی هوشمند حتی به فرمان‌های کنسولی نیز پاسخی نشان نداد. تنها می‌توانیم توصیه کنیم که مراحل توضیح داده شده در زیر را قبل از آپدیت سیستم، بالعکس انجام دهید و به عقب برگردید. عکس‌ها و موزیک‌ها را به کامپیوتر یا فضای ابری انتقال دهید. و تا می‌توانید فضای ذخیره‌سازی کارت SD و گوشی هوشمند را آزاد کنید. اپلیکیشن‌های غیرضروری را پاک کنید. و داده‌ها را دوباره به حافظه داخلی انتقال دهید. سپس MicroSD را به عنوان فضای قابل جابجایی یا خارجی (removable) فرمت کنید. تنها بعد از انجام این مراحل است که می‌توانید آپدیت اندروید را به صورت مطمئن نصب کنید.

فوت و فن کار برای تبدیل کارت حافظه به حافظه داخلی

سرعت انتقال داده کارت‌های MicroSD به اندازه حافظه داخلی گوشی هوشمند سریع نیست. پس خرید کارت‌های MicroSD غیر ارجینال یا ارزان را از یاد ببرید. و کارت حافظه‌ای با کیفیت و سرعت بالا تهیه کنید. کارت‌های MicroSD مدل Extreme Pros و Extreme Plus شرکت Sandisk کیفیت و ارزش خرید خود را به اثبات رسانده‌. این کارت‌ها با سرعت ذخیره سازی داده ۷۴ مگابایت بر ثانیه، هیچ گونه کندی در اجرای اپلیکیشن‌ها یا دیگر امور روزمره‌تان برایتان در بر نخواهند داشت. به طرز جالبی، تنها گوشی هوشمند ال جی G4 قادر به تشخیص صحیح مقدار حافظه استفاده شده بود. سامسونگ میزان بالاتری از حافظه اشغال شده را نشان می‌داد. و نتایج برای سونی حتی منفی بود (مقدار منفی برای ظرفیت حافظه نشان میداد!).

با این حال، هیچ مشکل خاصی پیش نیامد. و حتی هنگام اتصال گوشی هوشمند به کامپیوتر از طریق USB، قادر به دسترسی کامل به تمامی داده‌ها بودیم. البته تنها بخش اشتراک‌یافته (shared) قابل مشاهده بود. و بخش خصوصی حافظه (private) چنین نبود. فقط زمانی با مشکل مواجه میشویم که بحث به روز رسانی سیستمی در میان باشد. (به کمی بالاتر مراجعه کنید.)

فضای ذخیره‌سازی بدست آمده پس از تغییر حافظه داخلی با sd

دستگاه پارتیشن‌بندی شده به صورت دستی را زیر تست پایداری قرار دادیم. بازی پر حجم Final Fantasy IX را با حجم ۱٫۸ گیگابایت بر روی تمامی دستگاه‌ها نصب کردیم. بعد از نصب بازی می‌توان به آسانی دید که داده‌ها بر روی کدام یک از حافظه‌ها نصب شده‌اند. حافظه داخلی یا حافظه MicroSD. در تمامی موارد، بعد از نصب بازی دیدیم که فضای در دسترس بر روی SD Card تنها به مقدار ۱٫۸ گیگابایت کاهش یافته بود. اگر حافظه SD به عنوان حافظه قابل تغییر (interchangebale) فرمت شده بود، این موفقیت قابل دست‌یابی نبود. زیرا انتقال کامل اطلاعات نمی‌توانست ممکن باشد. این حالت را می‌توانید با مقایسه تصویر زیر دریابید.

اثبات تصویری! فقط حافظه SD card تحت تاثیر نصب بازی قرار گرفته است.

با خارج کردن MicroSD چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این عمل مشکلاتی جدی را برای اپلیکیشن‌های شما به‌ وجود خواهد آورد. دلیل مشخص است. نمی‌توانند به داده‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. از آنجایی که پارتیشن‌های سیستم عامل و اطلاعات لازم برای فکتوری ریست (factory reset) همچنان بر روی حافظه داخلی قرار دارند، خارج کردن MicroSD یا خراب شدن آن نمی‌تواند آسیبی به گوشی هوشمند شما وارد کند. با خارج کردن کارت SD از گوشی هوشمند، آیکون‌های اپلیکیشن‌ها سریعا با یک آیکون خالی (placeholder) جایگزین می‌شوند. و با وارد کردن مجدد کارت SD به گوشی هوشمند، به حالت نرمال خود برمی‌گردند. اگر کارت حافظه خود را گم کنید یا خراب شود، داده‌ها از دست خواهند رفت. از آنجایی که این داده‌ها به عنوان حافظه داخلی کدگذاری و رمزنگاری شده‌اند، بازیابی اطلاعات (recovery) ممکن نخواهد بود. به جای آن، تهیه نسخه پشتیبان (بکاپ‌گیری) مستمر می‌تواند خوب و کاربردی باشد.

خارج کردن ایمن کارت SD با پارتیشن‌بندی حافظه داخلی

برای خارج کردن ایمن (safely remove) کارت SD از گوشی هوشمند، باید پروسه بالا را بالعکس انجام دهید. از آنجایی که احتمالا فضای ذخیره‌سازی حافظه داخلی کافی نخواهد بود، ابتدا باید عکس‌ها یا داده‌های‌تان را به دستگاه دیگری (مثل کامپیوتر) انتقال دهید. و اپلیکیشن‌ها را پاک کنید. سپس به تنظیمات Memory & USB بروید و بر روی گزینه Move data در منوی زیرمجموعه Internal memory لمس نمایید. سپس به کارت SD بروید و آن را به عنوان حافظه قابل جابجایی فرمت کنید. هر دو مرحله (بکاپ‌گیری و فرمت) را انجام دهید، تا داده‌های‌تان از دست نروند. و کارت SD را بتوانید بر روی دستگاه دیگری استفاده کنید.

آیا این روش برای شما مفید بود؟ خوشحال میشویم که نظرات و تجربیاتتان را زیر این پست با ما در میان بگذارید.

منبع: androidpit

سعید امیرخوشدل

سعید علاقه‌مند حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی است. او تحصیلات خود را در آلمان در رشته IT به پایان رسانده و در حال حاضر در ایران مستقر است. برای او کیفیت و شفافیت حرف اول را می‌زند و این مورد مهمترین مسئله در هر کاری است که انجام می‌دهد. او در حال حاضر مدیریت برتر دیجیتال را بر عهده دارد و قصد دارد به کمک هم تیمیهایش بالاترین سطح رضایت را در خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌دهند کسب نمایند. او اوقات فراغتش را با دوستان و گشت و گذار با آنها میگذراند و همچنین ورزش و کتابخوانی از علایق اصلی اوست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر