موضوعات وبسایت : فناوری اطلاعات IT
آموزش امنیت اینستاگرام

قفل شدن کیبورد لپ تاپ

قفل شدن کیبورد لپ تاپ

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 12 بهمن 1400 ساعت 06:49

یکی از مشکلاتی که برای اغلب کاربران لپ تاپ ها رخ میدهد کار نکردن کیبورد میباشد، ممکن است به طور اتفاقی زمانی که انتظار دارید با فشار دادن کلید ها کاراکتر های متنی چاپ شوند، مشاهده کنید که بعضی از کلید ها به درستی کار نمی کنند و از همه بدتر این که متوجه آن شوید که تمامی کلید ها از کار افتاده اند. کاربران زیادی از ما سوالاتی مانند موارد زیر پرسیده اند، بنابراین ما این بار در مجله نمایندگی دل سعی کردیم تا مقاله آموزشی کاملی در مورد رفع مشکل از کار افتادن کیبورد لپ تاپ تهیه کنیم، امیدواریم که این مقاله کمک رسان شما باشد.

آموزش امنیت اینستاگرام

آموزش حل مشکل خراب شدن صفحه کلید لپ تاپ

قبلا در مقاله ای با عنوان رفع مشکل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ به بررسی عواملی که ممکن است در کار نکردن موس لپ تاپ موثر باشند، پرداختیم.

زمانیکه این مشکل پیش می آید، سوالاتی برای کاربر پیش می آید، مانند “وقتی کیبورد لپ تاپ کار نمی‌کند، چه کار کنیم؟” و یا “کیبورد لپ تاپ از کار افتاده، چگونه درستش کنیم؟”، “آیا کیبورد من مشکل سخت افزاری دارد و باید آن را تعویض کنم؟”، “من درایور های لپ تاپ را نصب کرده ام، اما کیبورد لپ تاپ باز هم کار نمی کند” و … . می توان گفت ۹۰ درصد این مشکلات نرم افزاری بوده و با انجام چند راهکار ساده، می توان آن را مانند روز اول روبراه کرد؛ بنابراین نگران آن نباشید. از این رو در این مقاله، راه حل هایی برای رفع مشکل از کار افتادن کیبورد لپ تاپ ارائه داده ایم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز لپ تاپ را ریستارت کنید

شاید این کمی عجیب به نظر برسد اما اکثر مشکلات کامپیوتری را می توان با یک بار ریستارت کردن کامپیوتر حل کرد! بنابراین ممکن است کار نکردن کیبورد از سیستم عامل شما باشد و یا در صورتی که لپ تاپ شما هنگ کرده و یا فریز شده باشد، یکی از چیزهایی که از کار خواهد افتاد، کیبورد لپ تاپ شماست. بنابراین در این صورت مشکل سخت افزاری نیست، بلکه نرم افزاری بوده و اگر با چنین چیزی مواجه شدید یک بار لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ یا آل این وان خود را ریستارت کنید. ممکن است تا همین جای کار شما به نتیجه برسید و اما در صورتی که باز هم کیبورد کار نکرد، به ادامه مقاله مراجعه کنید.

ممکن است به طور اتفاقی کیبورد لپ تاپ را غیر فعال کرده باشید

یکی ذیگر از مواردی که برای اغلب کاربران پیش می آید، این است که آن ها به طور اتفاقی و بدون متوجه شدن کیبورد لپ تاپ خود را غیر فعال میکنند. اگر فقط قسمتی از کیبورد کار نمی کند، احتمالا دست شما به کلید Num Lock خورده که مربوط به کلید های عددی سمت راست می باشد.

پیشتر در مقاله ای جداگانه روش های غیر فعال کردن کیبورد لپ تاپ بیان شده است. بهتر است این مقاله را مطالعه کنید، شاید انجام یکی از موارد باعث غیر فعال شدن کیبورد لپ تاپ شما شده باشد و بتوانید مشکل را بر طرف کنید.

۴ دلیل که باعث می شود صفحه کلید لپ تاپ شما متوقف شود :

  • مشکل در درایور های نرم افزاری
  • وجود گرد و خاک در درز های کیبورد
  • وجود تنظیمات اشتباه
  • ارتباط بد کانکتور و یا خرابی سخت افزاری

۱- بروزرسانی و یا عقب گردانی «Rollback»  درایور های نرم افزاری

راحت ترین کاری که قابل انجام است، آپدیت کردن درایور مربوط به کیبورد لپ تاپ می باشد.

با کلیک راست بر روی دکمه استارت و انتخاب گزینه Device manager وارد قسمت مدیریت دستگاه ها شوید، در این صفحه لیست کل دستگاه ها و دیوایس های متصل به دستگاه قابل مشاهده خواهد بود. طبق تصویر زیر به قسمت Keyboardsرفته و گزینه های کشویی آن را باز کنید و روی گزینه Standard PS/2 Keyboard کلیک راست کرده و Propertiesو سپس Driver را انتخاب کنید.

برای آپدیت کردن درایور ها کافیست بر روی گزینه Update Driver کلیک کنید با این کار ویندوز به طور اتوماتیک شروع به بروزرسانی درایور ها خواهد کرد.

اگر آپدیت درایور ها جواب نداد، می توانید این بار درایور ها را به آپدیت های قبلی برگردانید برای این کار باید گزینه Rollback را انتخاب کنید.

دانلود و نصب درایور ها

ممکن است درایور keyboard لپ تاپ شما قدیمی و یا خراب شده باشد و همین به اندازه کافی دلیل بر این می شود که تاچ پد لپ تاپ شما به اصطلاح ناخوش احوال شود! بنابراین برای رفع مشکل از کار افتادن کیبورد لپ تاپ و بسیاری از مشکلات دیگر سعی کنید همیشه درایور های لپ تاپ را بروزرسانی کنید. برای نصب و یا بروزرسانی درایور های لپ تاپ ، بهترین راه استفاده از وب سایت سازنده لپ تاپ تان است. به راحتی با جستجوی نام لپ تاپ و کلمه Driver می توانید در گوگل درایور ها را پیدا کنید؛ مثلا با جست و جوی Dell laptop Driver میتوانید درایور های لپ تاپ را از وبسایت DELL دانلود کنید.

اما اگر در هر صورت نمی توانید درایور های لپ تاپ خود را دانلود کنید، میتوانید از نرم افزار DriverEasy استفاده کنید. این نرم افزار کاربردی، درایور های مورد نیاز لپ تاپ شما را در سطح اینترنت پیدا کرده و تنها با انجام چند مرحله ساده، اقدام به دانلود و نصب درایور های مخصوص لپ تاپ شما میکند. نرم افزار DriverEasy Pro به شما کمک می کند که از درایور های نصب شده بر روی سیستم خود، یک نسخه پشتیبان Back up تهیه کرده و در نتیجه از آن پس، بعد از تعویض ویندوز، با استفاده از آن، درایورها را بر روی سیستم نصب نمایید. همچنین یک نرم افزار قدرتمند و مفید به منظور دانلود و آپدیت درایورهای کامپیوتر می باشد. نرم افزاری ساده و کاربردیست که می تواند درایورهای گم شده سخت افزارها را از طریق اینترنت پیدا کرده و دانلود نماید. تنها کافی است اجازه دهید که نرم افزار، سیستم شما را یک مرتبه اسکن کند تا تمامی درایور های نصب شده بر روی سیستم شما را شناسایی نماید و سپس درایور مورد نظر خود را که با آخرین آپدیت موجود می باشد، دانلود کرده و نصب نمایید. می توانید درایور دانلود شده را در محل دیگری نیز ذخیره کرده و مجدداً از آن استفاده کنید. همچنین نمایش اطلاعات جزئی از سخت افزارها مانند کارت گرافیک، کارت صدا، حافظه رم و مادربورد نیز از دیگر قابلیت های این نرم افزار می باشد.

 برای دانلود برنامه DriverEasy این جا کلیک کنید

کار با نرم افزار DriverEasy بسیار ساده است، پس از دانلود و نصب نرم افزار، کافیست مراحل زیر را انجام دهید تا درایور های مربوط به کیبورد لپ تاپ را بروزرسانی کنید.

  • پس از دانلود و نصب (و کرک) برنامه آن را باز کرده و بر روی دکمه Scan Now کلیک نمایید.
  • در مرحله بعد، برنامه لپ تاپ شما را اسکن خواهد کرد و لیست درایور های مورد نیاز لپ تاپ شما را نمایش می دهد، از این لیست گزینه های مرتبط با کیبورد را انتخاب و بر روی Update/Instal کلیک کنید. همچنین میتوانیدبا کلیک بر روی Update All همه درایور های لپ تاپ خود را به روز رسانی کنید.

دکمه های کیبورد لپ تاپ کار نمی کنند؟ آن ها را تمیز کنید!

مواردی که در بالا گفته شد به صورت نرم افزاری بودند، اما ممکن است مشکل کیبورد لپ تاپ شما به خاطر موارد سخت افزاری باشد، یکی از مواردی که ممکن است باعث ایجاد اختلال در عملکرد کیبورد شود، وجود گرد و خاک و آشغال در بین کلید ها و یا زیر کلید ها باشد. بنابراین سعی کنید کلید ها را تمیز کنید برای این کار می توانید از یک اسپری هوا استفاده کنید.

از کار افتادن و یا ضعیف بودن باتری های کیبورد های وایرلس

در صورتی که از یک کیبورد وایرلس یا بی سیم استفاده می کنید احتمال دارد که مشکل کار نکردن آن از باتری ها باشد در این صورت باید اقدام به شارژ کردن باتری کیبورد و یا تعویض آن کنید. همچنین در بعضی مواقع ممکن است بدلیل ضعیف شدن باتری لپ تاپ ، کیبورد آن کار نکند؛ شارژر لپ تاپ را متصل کنید و کیبورد را تست کنید. پیشنهاد می کنیم برای بررسی مشکل باتری مقاله چه زمانی وقت آن است که باتری لپ تاپ خود را تعویض کنیم؟ را مشاهده کنید.

خرابی سخت افزاری و یا مشکل از اتصالات

ممکن است کیبورد شما به دلایل مختلف کاملا خراب شده باشد و یا این که کانکتور اتصال به مادر بورد مشکل داشته باشد. بنابراین باید آن را بررسی کنید و در صورت لزوم یک کیبورد جدید برای لپ تاپ خود خریداری کنید. در ضمن لازم به ذکر است ما در مقاله ای آموزش تعویض یا تعمیر صفحه کلید لپ تاپ را به زبان ساده و بصورت ساده بیان کرده ایم که می توانید در صورت تمایل مطالعه فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر