موضوعات وبسایت : فناوری اطلاعات IT
آموزش امنیت اینستاگرام

چطور خطای Windows 10 automatic repair couldn t repair your PC را حل کنیم

چطور خطای Windows 10 automatic repair couldn t repair your PC را حل کنیم

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 04 آذر 1399 ساعت 20:37

کلیک/ مطمئنا شما نیز بارها با این پیغام خطا روبرو شده اید، در این مطلب سعی داریم تا با ارائه راه حل های متنوع این پیغام خطا را برطرف نماییم.

آموزش امنیت اینستاگرام

در ویندوز ۱۰ ابزاری وجود دارد که از آن به عنوان وسیله ای برای بررسی عیب و رفع آن استفاده می شود اما این ابزار رفع عیب خودکار (Automatic Repair) در برخی از مواقع نمی تواند مشکلات را برطرف کند. پیغام Windows 10 Automatic Repair couldn’t repair your PC می تواند برای کاربر ناراحت کننده و حتی نگران کننده باشد. این که ویندوز نمی تواند راه حلی برای رفع مشکل پیدا کند کمی عجیب است اما خوشبختانه راه حل های زیادی برای این موضوع وجود دارد.

چطور مشکل Windows 10 Automatic Repair couldn’t repair your PC را حل کنیم؟
راه حل اول: استفاده از خط فرمان در بحش Boot Option Menu
پس از این که کامپیوتر شما چندین بار ریست شد شما طبیعتا باید Boot Option Menu را مشاهده کنید. زمانی که Boot Option Menu ظاهر شد باید مراحل زیر را انجام دهید.

۱ – Troubleshoot > Advanced Options را انتخاب کنید.

۲ – گزینه Command Prompt را از میان گزینه های موجود انتخاب نمایید.

۳ – پس از این که Command Prompt ظاهر شد دستورات زیر را وارد کنید. توجه نمایید پس از نوشتن هر کدام از خطوط زیر کلید Enter را بزنید تا دستور مورد نظر اجرا شود، سپس دستور بعدی را وارد نمایید و مجددا کلید Enter را بفشارید.

bootrec.exe /rebuildbcd

bootrec.exe /fixmbr

bootrec.exe /fixboot

۴ – البته برخی افراد معتقدند که باید دستور chkdsk را نیز اجرا کرد. جهت اجرای این دستور شما باید نام تمام درایوهای هارد دیسک خود را بدانید تا بتوانید در بخش خط فرمان دستورات زیر را اجرا کنید. (به یاد داشته باشید که در هنگام استفاده از این دستور باید نام درایور مربوط را وارد نمایید.)

:chkdsk /r c

:chkdsk /r d

البته نام درایوهای ذکر شده فقط به عنوان مثال بود و شما باید نام درایوهای مربوط به پارتیشن های هارد دیسک خود را وارد کنید.

۵ – کامپیوتر خود را ریست کنید و ببینید که آیا مشکل مورد نظر حل شده است یا خیر

استفاده از ابزار ReimagePlus برای حل مشکلات مختلف سیستم
این ابزار مفید بیشتر مشکلات کامپیوتر را حل می کند. از جمله این که امکان بازیابی فایل های حذف شده را برای شما فراهم می کند، سیستم شما را در مقابل فایل های مخرب محافظت می نماید و هم چنین جهت افزایش کارایی کامپیوتر، سیستم عامل شما را بهینه سازی می کند.

۱ – نرم افزار ReimagePlus را دانلود کنید. ( این لینک کاملا امن است و توسط ما تایید می شود.)

۲ – بر روی گزینه Start Scan کلیک کنید. با انجام این کار نرم افزار به دنبال مسائلی می گردد که می تواند برای سیستم مشکل ساز شود.

۳ – گزینه Repair All را انتخاب کنید تا تمام مشکلات یافت شده توسط نرم افزار حل شود.

راه حل دوم : سیستم عامل را در حالت Safe mode راه اندازی کنید و وارد قسمت خط فرمان (Command Prompt) شوید.

طبق گفته برخی از کاربران پیغام خطای Windows 10 Automatic Repair couldn’t repair your PC در بعضی از مواقع به دلیل وجود یک درایور بد نصب شده بر روی سیستم، رخ می دهد. به عنوان مثال، Microsoft Windows Driver که برای یک ماوس Logitech بی سیم نصب شده است. چنانچه شما نیز با چنین پیغامی مواجه می شوید و از چنین سخت افزاری استفاده می کنید راه حل زیر را آزمایش کنید:

۱ – بعد از این که کامپیوتر شما چندین بار ریست شد، شما باید وارد Boot Option menu شوید. پس از آن Troubleshoot > Advanced options > Startup Settings را انتخاب نمایید.

۲ – بر روی گزینه Restart کلیک کنید. بعد از این کار کامپیوتر شما باید طبیعتا ریست شود و لیستی از گزینه های مختلف را در اختیار شما قرار دهد. گزینه Enable Safe Mode with Networking را انتخاب نمایید.

۳ – پس از وارد شدن به حالت Safe Mode ، کاری که نیاز است انجام دهید این است که آپدیت درایوری که برای شما مشکل ساز شده است، دانلود کنید. شما می توانید این دانلود را از وب سایت رسمی شرکت سازنده آن سخت افزار دریافت کنید و آن را بر روی فلش مموری خود ذخیره نمایید.

۴ – دکمه های Windows Key + X به صورت ترکیبی بفشارید و گزینه Command Prompt (Admin) را از لیست ظاهر شده انتخاب کنید.

۵ – زمانی که صفحه Command Prompt ظاهر شد، دستور زیر را وارد کرده و کلید Enter را بزنید

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

این پروسه ممکن است ۱۵ دقیقه و شاید بیشتر طول بکشد. بنابراین صبور باشید و عملیات را قطع نکنید.

۶ – پس از پایان عملیات، سیستم را ریست کنید.

۷ – پس از وارد شدن به محیط ویندوز ۱۰ در حالت نرمال، درایوری را که پیش از این دانلود کرده بودید، نصب کنید. با این کار به احتمال زیاد مشکل شما حل خواهد شد.

البته باید گفت که این راه حل اندکی دشوار است. زیرا شما باید بدانید که کدام یک از درایورهای شما باعث بروز مشکل در سیستم شده است تا آخرین نسخه آن را دانلود کنید. با این وجود چنانچه نمی دانید که کدام درایور مسبب ایجاد مشکل در ویندوز شده است، می توانید راه حل بالا را بدون در نظر گرفتن مرحله سوم انجام دهید.

افتادن در حلقه پیغام خطای Windows 10 Automatic Repair couldn’t repair your PC
راه حل اول: غیرفعال کردن اجرای زودهنگام ضد بدافزار
گاهی مواقع ممکن است شما در حلقه این پیغام خطا بیفتید که این موضوع می تواند به دلیل اجرای زودهنگاه یک ضد بدافزار باشد. برای غیر فعال کردن ضد بدافزار ، کافی است مراحل زیر را طی کنید:

۱ – پس از ریست های پی در پی طبیعا شما به Boot Menu دسترسی خواهید یافت

۲ – در این منو مسیر زیر را طی کنید Troubleshoot > Advanced Options >Startup Settings

۳ – پس از انجام این مرحله سیستم شما ریست خواهد شد و لیستی از گزینه ها را پیش رو شما قرار خواهد داد

۴ – گزینه Disable early launch anti-malware protection را از میان گزینه های موجود انتخاب نمایید. (طبیعتا این گزینه باید گزینه شماره ۸ باشد.)

۵ – سیستم خود را ریست کنید و ببینید که آیا مشکل حل شده است یا خیر.

البته گزارش شده است که این مشکل ممکن است مجدد ظاهر شود. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد تمام مراحل بالا را مجدد انجام دهید و آنتی ویروس خود را نیز از سیستم پاک کنید.برخی از کاربران گزارش دادند که مشکل آن ها مربوط به آنتی وبروس نورتون ۳۶۰ بود. ( البته به اعتقاد ما این مشکل می تواند توسط هر آنتی ویروس دیگری نیز رخ دهد.) بنابراین پس از حذف این نرم افزار، احتمالا همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت.

راه حل دوم: حذف فایل مشکل زا
یکی دیگر از دلایلی که ممکن است موجب شود تا شما مدام با خطای Windows 10 Automatic Repair couldn’t repair your PC مواجه شوید، وجود فایل های خاصی در سیستم شما است. برخی از کاربران گفته اند که فایل های مربوط به نرم افزار VMWare باعث ایجاد چنین مشکلی می شود. به منظور حل کردن این مشکل شما ابتدا بایستی فایل لاگ را باز کنید و ببینید چه فایلی باعث بروز چنین خطایی می شود. به منظور چک کردن فایل لاگ مراحل زیر را انجام دهید:

۱ – ابتدا باید به منوی بوت (Boot Menu) دسترسی داشته باشد که معمولا پس از این که کامپیوتر چند بار ریست شد، این گزینه در اختیار شما قرار می گیرد.

۲ – به این مسیر بروید : Troubleshoot > Advanced Options > Command Prompt

۳ – زمانی که Command Prompt ظاهر شد دستورات زیر را اجرا کنید.

:C

cd Windows\System32\LogFiles\Srt

SrtTrail.txt

پس از این که فایل مربوطه باز شد، باید چیزی شبیه به این را مشاهده کنید:

Boot critical file c:\windows\system32\drivers\vsock.sys is corrupt

البته باید این نکته را ذکر کرد که این فقط یک مثال است و این احتمال وجود دارد که خطایی که شما با آن برخورد می کنید با خطای ذکر شده متفاوت باشد. حالا باید بررسی کنیم که فایلی که باعث بروز چنین حطایی شده، دقیقا چه کاری انجام می دهد.

در مثال ما فایل vsock.sys فایلی است مرتبط با یکی از نرم افزارهای جانبی که VMWare نامیده می شود. از آن جایی که این فایل مربوط به سیستم عامل نیست که ویندوز ۱۰ به آن نیاز داشته باشد، بنابراین ما می توانیم آن را حذف کنیم.

برای حذف یک فایل، کافی است تا با استفاده از Command Prompt به مسیر مورد نظر بروید و از دستور del استفاده کنید. در مثال ما، برای حذف فایل vsock.sys باید این چنین عمل کرد:

cd c:\windows\system32\drivers

del vsock.sys

بار دیگر این نکته را گوشزد می کنیم که این تنها یک مثال است و شما ممکن است تا به یک مسیر و پوشه دیگری بروید و نیاز باشد فایل دیگری را پاک کنید.

قبل از حذف کردن فایل، حتما اطمینان حاصل کنید که فایلی قصد پاک کردن آن را دارید یک فایل سیستمی مرتبط با هسته ویندوز ۱۰ نیست یا فایلی نیست که با پاک کردن آن به سیستم عامل شما صدمه وارد شود. پس از این که فایل مورد نظر را پاک کردید کامپیوتر خود را ریست کنید و نرم افزاری که باعث ایجاد مشکل شده را از سیستم حذف کنید. ( در مثال ما نرم افزار VMWare باعث بروز چنین مشکلی شده بود، اما ممکن است در سیستم شما نرم افزار دیگری ایجاد مشکل کرده باشد.)

راه حل سوم: غیرفعال کردن Automatic Startup Repair
در برخی از شرایط که مدام با پیغام ذکر شده مواجه می شوید، ساده ترین راه حل می تواند غیرفعال کردن Automatic Startup Repair باشد. برای انجام این کار مراحل زیر را گام به گام انجام دهید:

۱ – زمانی که گزینه های Boot Menu ظاهر شدند به مسیر زیر بروید:

Troubleshooting > Advanced Options > Command Prompt

۲ – پس از اجرای مرحله اول Command Prompt ظاهر خواهد شد. سپس دستور زیر را وارد کرده و کلید Enter را بزنید.

bcdedit /set {default} recoveryenabled No

پس از انجام این کار Startup Repair غیرفعال خواهد شد و طبیعتا شما باید بتوانید دوباره به ویندوز ۱۰ دسترسی داشته باشید.

راه حل چهارم: بازیابی رجیستری ویندوز
یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث خطای ذکر شده شود، می تواند بخش رجیستری ویندوز باشد که دچار مشکل شده است. در چنین شرایطی تنها راه حل موجود برای این مشکل بازگردانی ریجیستری از دایرکتوری RegBack است.برای این منظور مراحل زیر را انجام دهید:

۱ – منتظر بمانید تا گزینه های منوی Boot ظاهر شود و سپس Command Prompt را از طریق مسیری که پیش از این ذکر شد، انتخاب نمایید.

۲ – در Command Prompt دستورات زیر را وارد کرده و کلیدEnter را بزنید.

*\copy c:\windows\system32\config\RegBack

c:\windows\system32\config

۳ – اگر از شما پرسیده شد که ممکن است فایل های جدید بر روی فایل های قبلی کپی شوند (overwrite) کلمه All را تایپ کنید و کلیدEnter را بزنید.

۴ – حالا Exit را تایپ کرده تا از Command Prompt خارج شوید.

۵ – کامیپوتر را ریست کنید و ببینید که آیا مشکل رفع شده است یا خیر.

راه حل پنجم: پارتیشن های هارد دیسک را بررسی کنید.
گاهی اوقات ممکن که است که این خطا به دلیل وجود مشکل در نام پارتیشن دستگاه اتفاق بیفتد. در صورتی که احساس می کنید خطای رخ داده به این دلیل است مراحل زیر را جهت رفع مشکل طی کنید.

۱ – منتظر بمانید تا گزینه های منوی Boot ظاهر شود و سپس Command Prompt را از طریق مسیری که پیش از این ذکر شد، انتخاب نمایید.

۲- دستور زیر را وارد کرده و کلید Enter را بزنید

Bcdedit

۳ – پارتیشن دستگاه و پارتیشنی که سیستم عامل بر روی آن نصب شده است را پیدا کنید و اطمینان یابید که مقدار آن ها به درستی تنظیم شده است. در مثال ما مقدار پارتیشن دستگاه C: است که مقداری درستی نیز می باشد. اما در برخی مواقع ممکن است این مقدار به D: یا حروف دیگر تغییر یابد که می تواند منجر به بروز مشکل شود.

۴ – در صورتی که مقداری که مشاهده می کنید C: نیست، دستورات زیر را وارد کنید و پس از نوشتن هر دستور کلید Enter را بزنید.

:bcdedit /set {default} device partition=c

:bcdedit /set {default} osdevice partition=c

۵ – در حالت پیش فرض این مقدار باید برابر با C: باشد. اما در صورتی ویندور ۱۰ شما در پارتیشن دیگری نصب شده است، بنابراین مطمئن شوید که از نام آن پارتیشن به جای C استفاده می کنید.

راه حل ششم: استفاده از گزینه Refresh یا Reset
چنانچه با به کارگیری تمام راه حل های بالا مشکل هم چنان پابرجا است، شاید بهتر باشد از گزینه Refresh یا Reset استفاده کنید. با این کار، در صورتی که گزینه Refresh را انتخاب کنید، تمام نرم افزارهای کاربردی نصب شده از سیستم عامل حذف خواهند شد، اما تنظیمات و Universal apps (به نرم افزارهایی گفته می شود که در تمام پلتفرم های شرکت مایکروسافت قابل اجرا است.) هم چنان حفظ خواهند شد.

از طرف دیگر، گزینه Reset ، تمام فایل های نصب شده، تنظمیات و برنامه های کاربردی نصب شده بر روی سیستم را پاک خواهد کرد. بنابراین اگر تصمیم دارید تا این کار را انجام دهید به شما توصیه می کنیم که پس از انجام آن، از تمام فایل های مهم خود پیشتیبان گیری کنید.

جهت انجام عملیات Refresh یا Reset نیاز است تا مراحل زیر را انجام دهید:

۱ – پس از ظاهر شدن Boot Menu گزینه Troubleshooting را انتخاب کنید.

۲ – بین گزینه های Refresh و Reset یکی را انتخاب نمایید.

۳ – دستورالعمل هایی که در طول این فرایند به شما گفته می شود را انجام دهید تا عملیتات به اتمام برسد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که ممکن است در طول انجام این عملیات به DVD حاوی ویندوز ۱۰ احتیاج پیدا کنید. بنابراین قبل از شروع این کار، اطمینان حاصل کنید که این DVD را به همراه دارید.

برطرف کردن خطای Windows 10 Automatic Repair بدون دیسک حاوی ویندوز ۱۰
راه حل اول: اولویت بوت (boot priority) را در BIOS بررسی کنید.
در صورتی که قصد دارید بدون دیسک حاوی ویندوز ۱۰ خطای مذکور را برطرف کنید، در ابتدا باید به بخش BIOS بروید و بررسی کنید که آیا boot priority به درستی تنظیم شده است یا خیر.

اگر تصمیم دارید از این طریق اقدام کنید بنابراین باید وارد بخش BIOS شده و تغییراتی را که در ادامه به شما گفته خواهد شد، انجام دهید.

۱ – زمانی که کامپیوتر در حال بوت شدن است یکی از این دکمه ها را پایین نگه دارید: F1، F2، F3، Del، Esc. اصولا در هنگام بوت شدن سیستم، پیغامی ظاهر خواهد شد و به کاربر اطلاع خواهد داد که از کدام یک از دکمه های ذکر شده جهت ورود به BIOS استفاده کند. بنابراین دقت نمایید تا این پیغام را مشاهده کنید و بعد از این که دریافتید کدام دکمه برای ورود به BIOS به کار می رود، آن را بفشارید تا به این بخش ورود کنید.

۲ – پس از ورود به بخش BIOS، به دنبال بخش Boot بگردید. مکان این بخش در BIOSهای مختلف، متفاوت است. بنابراین نمی توان مسیر مشخصی را بیان کرد.

۳ – پس از این که بخش Boot را یافتید، مطمئن شوید که هارد دیسک شما به عنوان اولین دستگاه بوت تنظیم شده است. در صورتی که چندین هارد دیسک دارید، اطمینان حاصل کنید که آن هارد درایوی به عنوان اولین دستگاه بوت انتخاب شده باشد که سیستم عامل ویندوز بر روی آن نصب شده است.

۴ – تغییرات را ذخیره کنید و از BIOS خارج شوید.

برخی از کاربران اعلام کردند که در برخی مواقع Windows Boot Manager که به عنوان اولین سیستم بوت تنظیم می شود می تواند باعث خطای Windows 10 Automatic Repair couldn’t repair your PC شود. بنابراین جهت حل این مشکل، اطمینان حاصل کنید که هارد دیسک شما به عنوان اولین دستگاه بوت تنظیم شده است.

راه حل دوم: باتری لپ تاپ خود را از دستگاه خارج کنید
طبق آماری که از برخی از کاربران جمع آوری شده است به این نتیجه رسیده ایم که خارج کردن باتری لپ تاپ می تواند باعث شود تا خطای مذکور را بدون دیسک ویندوز ۱۰ برطرف کنید. بنابراین پس از این که باتری را خارج کردید، دوباره باتری را جا زده، کابل برق را به لپ تاپ خود متصل کنید و در نهایت بررسی نمایید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر.

راه حل سوم: هارد دیسک خود را مجدد وصل نمایید.
در برخی از مواقع خطای Windows 10 Automatic Repair couldn’t repair your PC می تواند به دلیل هارد دیسک شما رخ دهد. در این مورد تنها راه حل این است که هارد دیسک خود را جدا کرده و مجددا متصل نمایید. برای این کار کافی است کامپیوتر خود را خاموش کرده، آن را از برق بکشید، کیس را باز کرده و سپس کابل های متصل به هارد را از آن جدا نمایید. پس از آن بار دیگر کابل ها را به هارد متصل کنید، کابل برق را به کیس وصل کرده و سیستم را روشن کنید. بسیاری از کاربران پیش از این در این باره گفته اند که با انجام این کار خطای مذکور کاملا برطرف شده است. بنابراین بد نیست که این راه حل را نیز امتحان نمایید. البته باید این مورد را نیز در نظر بگیرید که با این کار warranty سیستم شما از بین خواهد رفت. بنابراین قبل از انجام این کار چنین مسئله ای را در نظر داشته باشید. هم چنین در صورتی که در سیستم خود بیش از یک هارد درایو دارید بایستی این فرایند را برای تمامی آن ها انجام دهید.

علاوه بر این، اگر تعداد هارد دیسک های شما بیش از یک عدد باشد ممکن است شما قصد داشته باشید که تنها آن دسته از هارد دیسک هایی را از سیستم جدا کنید که ویندوز ۱۰ بر روی آن ها نصب نیستند. در واقع فقط یک هارد درایو متصل باشد ( آن هارد دیسکی که ویندوز ۱۰ بر روی آن نصب شده است.) بنابراین پس از جداسازی هارد دیسک های دیگر سپس دوباره ویندوز را راه اندازی کنید. در صورتی که مشکل برطرف گردید، هارد دیسک های دیگر را مثصل کنید.

راه حل چهارم : جدا کردن RAM از دستگاه
علاوه بر راه حل های ذکر شده، تعدادی از کاربران نیز ادعا کردند که با جدا کردن RAM از سیستم توانستند مشکل را برطرف کنند. برای این منظور باید ابتدا کامپیوتر را خاموش کرده، کابل های برق را از سیستم جدا کنید . تمام قطعات رم را از Slotهای رم بیرون بکشید. سپس مجدد آن ها را به کامپیوتر خود متصل کنید و بررسی نمایید که آیا مشکل مورد نظر حل شده است یا خیر. در صورتی که بر روی سیستم شما چندین رم نصب شده است، ابتدا فقط یک رم را از سیستم خارج نمایید و سیستم را بدون آن روشن کنید. ممکن است نیاز باشد این کار را چندین بار انجام دهید و هر مرتبه یکی از رم ها را از سیستم خارج کنید تا در نهایت دریابید که مشکل از کدام یک از رم ها است.

راه حل پنجم: درایوهای USB اضافی را از سیستم جدا کنید
در برخی از موارد راه حل پنجم نیز به عنوان راه حلی برای رفع خطای Windows 10 Automatic Repair couldn’t repair your PC توسط کاربران کارآمد و مفید گزارش شده است. در صورتی که درایوهای USB اضافی به سیستم شما متصل است آن ها را جدا کرده و بررسی کنید که آیا خطای مذکور رفع شده است یا خیر

راه حل ششم: disk controller mode را در BIOS تغییر دهید
تمامی راه حل های بالا روش هایی بودند که توانستند مشکل بسیاری از کاربران را حل نمایند و برای آن ها راه گشا باشند. در این روش، شیوه ای را به شما خواهیم آموخت تا با وارد شدن به بخش BIOS و انجام تغییرات کوچکی خطای Windows 10 Automatic Repair couldn’t repair your PC را بدون دیسک ویندوز حل نمایید. بعد از این که وارد بخش BIOS شدید، باید بخش disk controller mode را بیابید و آن را بر روی Standard که می تواند IDE، SATA یا Legacy باشد، به جای RAID یا AHCI تنظیم نمایید. پس از انجام این کار تغییرات را ذخیره کرده و سیستم را ریست نمایید. اگر هم چنان مشکل پابرجا بود، Mode دیگری از نوع Standard را انتخاب نمایید. اگر خطای مذکور با تمام این تغییرات حل نشد، disk controller mode را بر روی مقدار اولیه تنظیم کنید.

راه حل هفتم: NX، XD، یا XN را در BIOS فعال کنید
جهت فعال سازی این گزینه ها، وارد بخش BIOS شوید و به برگه Security بروید. XD-bit را بیابید و مقدار آن را بر روی Enable تنظیم کنید. در صورتی که گزینه XD در BIOS شما موجود نیست به دنبال گزینه های NX و XN بگردید و آن ها را فعال نمایید. در نهایت تغییرات را ذخیره کرده و سیستم را ریست نمایید.

Windows 10 Automatic Repair couldn’t repair your PC یکی از خطاهایی است که به سختی می توان آن را برطرف کرد. این خطا حتی می تواند سیستم شما را از کار بیندازد. اگر چه این خطا بسیار مهم است اما امیدواریم که بتوانید با استفاده از یکی از راه حل های ارائه شده در این آموزش این خطا را بطرف کنید.

مطالب جذاب، داغ و آموزشی فناوری اطلاعات در کانال تلگرامی «آی تی»

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر