موضوعات وبسایت : فناوری اطلاعات IT
آموزش امنیت اینستاگرام

تغییر بوت ویندوز 10

تغییر بوت ویندوز 10

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 20 آبان 1399 ساعت 01:13

هنگام نصب ویندوز یکی از مشکلاتی که برای بسیاری کاربران پیش می آید، وارد شدن به صفحه بایوس (Bios) و تغییر دادن بوت است. در این مطلب قصد داریم تا بوت کردن ویندوز از طریق فلش مموری یا CD را آموزش دهیم. به خاطر اختلاف در صفحه بایوسی که در سیستم های مختلف ظاهر می‌شود، روش بوت کردن ویندوز در سیستم‌ها با یکدیگر متفاوت است. بعد از وارد شدن به صفحه Bios ممکن است 3 نوع صفحه متفاوت برای ما ظاهر شود. در این مطلب بوت کردن با هر کدام از این صفحات را آموزش می‌دهیم.

آموزش امنیت اینستاگرام

به منظور دسترسی آسان به مطالب این مقاله می‌توانید اینفوگرافی مربوطه را از انتهای مقاله دانلود کنید.

بعد از ورود CD و DVD به سیستم و یا برقراری ارتباط از طریق فلشی که ویندوز در آن وجود دارد، باید سیستم را Restart کنید. با این کار صفحه‌ای ظاهر می‌شود که سریعاً ناپدید می‌شود. این صفحه حاوی اطلاعاتی است که به شما برای انتقال به صفحه بایوس کمک می‌کند، بنابراین به اطلاعات موجود در این صفحه دقت کنید.

اگر به کلید خاصی اشاره نشده بود، می توانید هر کدام از این گزینه‌ها را امتحان کنید و آن را چندین بار پشت سر هم بزنید: Del ،F8 ،F11 ،F12

(بعد از این که سی دی ویندوز یا فلش را وارد کردید، سیستم را Restart و کلید مورد نظر را مرتباً فشار دهید.)

معمولاً بعد از این کار مستقیماً وارد صفحه بایوس می‌شوید. گاهی ممکن است وارد صفحه‌ای (مانند تصویر بالا) شوید که گزینه‌های زیادی دارد. نگران نباشید کافیست دکمه F8 و یا گزینه Press F8 for BBS POPUP را بزنید تا وارد صفحه Bios شوید.

نمونه صفحه بایوس برای بوت کردن ویندوز

بعد از وارد شدن به صفحه Bios ممکن است صفحه ای به شکل زیر برای شما باز شود.

در این صفحه می توان روی بوت سیستم کنترل داشت. برای این که بوت شدن از روی CD و یا فلش  انجام گیرد، با استفاده از کلیدهای جهت بر روی تب Boot بروید.

بعد از ورود به تب Boot، روی گزینه Boot Settings Configuration رفته و Enter را بزنید. بعد از آن در صفحه ای که باز می‌شود، با استفاده از کلیدهای جهت‌ بر روی گزینه آخر (Interrupt 19 Capture) رفته و آن را به Enable تغییر دهید.

سپس دکمه ESC کیبورد را فشار دهید تا از صفحه بایوس خارج شوید. در این مرحله پنجره زیر برای شما باز می شود:

در این صفحه می توانید مشخص کنید که سیستم از چه طریقی بوت شود. معمولاً یکی از گزینه‌ها به نام فلش و یا CD شما خواهد بود که می توانید بر روی آن رفته و Enter را بزنید. با این کار بوت از فلش یا CD انجام خواهد گرفت و سپس وارد صفحه نصب ویندوز می‌شوید.

نمونه صفحه بایوس دوم برای بوت کردن ویندوز

ممکن است صفحه بایوس به شکل تصویر زیر برای شما باز شود. اگر بعد از زدن دکمه بایوس وارد صفحه CMOS Setup Utility شدید، می‌توانید مراحل زیر را برای بوت کردن ویندوز انجام دهید.

بر روی Advanced BIOS Features رفته و Enter را بزنید. برای مشخص کردن بوت، بر روی First Boot Device رفته و آن را انتخاب کنید.

در این قسمت، بوت شدن ویندوز به صورت پیش فرض روی Hard Disk قرار دارد. اگر می خواهید بوت از روی CD یا فلش انجام گیرد کافی است که روی گزینه آن رفته و Enter بزنید. این گزینه‌ها شامل CDROM یا USB-HDD هستند. بعد از این که گزینه مورد نظر مشخص شد دکمه F10 را می‌زنیم تا یک پنجره به رنگ قرمز باز شود. روی Y کلیک کرده و Enter را بزنید. سیستم ری استارت شده و طبق خواسته ما بوت از روی CD یا فلش انجام می گیرد.

نمونه صفحه بایوس سوم برای بوت کردن ویندوز

اگر بعد از زدن کلیدهای ورود به بایوس، صفحه‌ای شبیه به تصویر زیر باز شد، می توانید برای بوت کردن ویندوز مراحل زیر را به کار گیرید.

صفحه ای (به نام Phoenix) باز می‌شود که شبیه به صفحه‌ای است که در مثال اول باز شده بود. می‌توان وارد تنظیمات بوت شده و بوت را از روی CD یا فلش تغییر داد.

وقتی که به تب Boot رفتید چهار گزینه در آنجا می‌بینید که باید روی گزینه Removable Devices رفته و بوت از روی فلش یا بوت از روی CD را انتخاب کنید. پس از انتخاب نوع بوت علامت + را بزنید تا به بالای گزینه‌های دیگر بروید. برای ذخیره کردن تنظیمات و رفتن به صفحه نصب ویندوز کافی است دکمه F10 را بزنید.

اینفوگرافی آموزش بوت کردن وینذوز 10

منظور از بوت کردن ویندوز چیست؟

در حالت عادی وقتی سیستم را روشن می‌کنیم ویندوز از روی هارد درایو خوانده یا به اصطلاح بوت می‌شود. برای نصب ویندوز یا برخی کاربردهای دیگر نیاز داریم تا اطلاعات از روی CD یا فلش خوانده شود، در این حالت باید کاری کنیم که اطلاعات از روی آن‌ها بوت (خوانده) شود.

مراحل بوت کردن ویندوز 10 چیست؟

1- سیستم را ریستارت کنید تا صفحه اولیه (شامل لوگوی مادربرد یا سیستم) بالا بیاید، در این مرحله دکمه Del یا F8 را چند بار فشار دهید تا وارد Bios شوید.
2- در این صفحه گزینه Boot Setting ،Boot و یا Boot Setting Configuration را انتخاب نمایید.
3- در این مرحله از قسمت First Boot Device یا Removable Devices یا … بوت ویندوز را بر روی CD یا USB یا Hard drive قرار دهید.
4- با فشردن دکمه F10 تغییرات را دخیره کرده و سیستم را مجدداً ریستارت کنید تا عمل بوت شدن از دستگاه مورد نظر لنجام شود.

تنظیمات مادربرد من با موارد بالا تفاوت دارد؟

ممکن است بر روی سیستم شما تنظیمات بوت تفاوت داشته باشد، به همین دلیل ما در این مقاله سه حالت مختلف تنظیمات مادربرد را برای ایجاد این تغییرات بررسی کرده ایم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر