موضوعات وبسایت : فناوری اطلاعات IT
آموزش امنیت اینستاگرام

حذف نشدن فولدر در ویندوز 7

حذف نشدن فولدر در ویندوز 7

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 11:16

ویندوز 10 محبوب‌ترین سیستم عامل دسکتاپ در دنیا است و برندِ معروفی مثل مایکروسافت پشت توسعه و پشتیبانی آن قرار دارد. ویندوز 10 با این حجم از کاربران باز هم آسیب‌پذیری‌ها و ضعف‌های زیادی نسبت به رقبای خود یعنی گنو/لینوکس و مکینتاش دارد. تا به حال برای شما هم پیش آمده که بخواهید یک فایل یا پوشه را از سیستم خود حذف کنید و ویندوز این اجازه را به شما ندهد؟ بعد سریع دست به کیبرد شده و در گوگل جستجو کنید آموزش حذف فایل های غیرقابل حذف یا چگونه فولدری که پاک نمی شود را پاک کنیم؟ احتمالا وقتی دکمه Delete را می‌زنید ویندوز جان ارورهای مختلفی با این مضمون به شما نشان می‌دهد که اجازه ندارید این فایل یا فولدر را حذف کنید. ارورهای زیر برایتان آشنا نیستند؟

آموزش امنیت اینستاگرام
  • The file is in use by another program or user
  • The source or destination file may be in use
  • There has been a sharing violation
  • Cannot delete file: Access is denied
  • Make sure the disk is not full or write-protected and that the file is not currently in use

این مشکل برای حذف برنامه هایی که پاک نمیشوند هم صدق می‌کند. فرض کنید یک برنامه انقدر سمج است که به شما اجازه نمی‌دهد از Control Panel ویندوز آن را حذف کنید. اینجاست که باید سراغ ابزارهای دیگر برویم و کارهای متنوعی را امتحان کنیم. در این پست با 12 روش به حل مشکل حذف کردن برنامه، فایل یا فولدرهایی که در ویندوز به صورت عادی حذف نمی‌شوند پرداخته‌ام.

اینم بخونید بد نیست: چطور فایل ذخیره نشده پاورپوینت، اکسل و ورد را برگردانیم؟

1 – برنامه یا فایل موردنظر را ببندید

معمولا دلیل حذف نشدن یک فایل به خاطر این است که یک برنامه دیگر از آن استفاده می‌کند. پیشنهاد می‌کنم قبل از هر چیز برنامه‌های در حال اجرا را ببندید. اگر هنوز هم اجازه حذف فایل به شما داده نمی‌شود، سری به Task Manager ویندوز بزنید و ببینید کدام برنامه مانع حذف فایل شما می‌شود ( احتمالا در اروری که دریافت می‌کنید ویندوز به شما می‌گوید کدام برنامه مشکل ساز است ) کافی است از تسک منیجِر آن برنامه را ببندید.

folderin-use-in-windows.png

2 – کامپیوتر خود را ریستارت کنید

شاید این پیشنهاد به نظرتان عجیب باشد، حق هم دارید. اما یک ریستارت کردن که کاری ندارد. هر چند شانس موفقیت این روش خیلی پایین است اما یک بار سیستم خود را Reboot یا به اصطلاح Restart کنید و ببینید تاثیری دارد یا خیر. ویندوز در مقایسه با لینوکس سیستم عامل پایداری نیست و گاهی به مشکلات عجیبی می‌خورد. خیلی از مشکلات جزئی و سطحی ویندوز با ریستارت کردن برطرف خواهند شد.

اینم بخونید بد نیست: چطور مشکل برعکس شدن صفحه مانیتور در ویندوز را حل کنیم؟

3 – آنتی ویروس خود را بررسی کنید

آنتی‌ویروس‌ها در سیستم عامل ویندوز نقش بسیار مهمی دارند. توصیه می‌کنم اگر از ویندوز استفاده می‌کنید حتما یک آنتی ویروس خوب هم کنار آن داشته باشید. ویندوز مرتب مورد حمله هکرها قرار می‌گیرد و نسبت به مکینتاش و لینوکس بیشتر در خطر است.

آنتی ویروس‌ها قابلیت‌های متنوعی دارند که یکی از این قابلیت‌ها مراقبت از فایل‌های داخل سیستم است. به این شکل که اجازه نمی‌دهند بعضی از بدافزارها شروع به حذف فایل‌های شما بکنند. این قابلیت خیلی مفید است اما گاهی چلوی خود شما را هم می‌گیرد و برای خودتان هم دردسر ایجاد می‌کنند.

سری به تنظیمات آتنی ویروس خود بزنید. اگر موفق نشدید در بخش تنظیمات چیزی پیدا کنید، آنتی ویروس خود را برای مدت کوتاهی غیرفعال کنید. اگر مشکل حل شده بود بهتر است سراغ آنتی ویروس دیگری بروید.

اینم بخونید بد نیست: آموزش غیرفعال کردن آنتی ویروس‌های متداول

4 – فایل یا فولدر را به کمک CMD یا Command Prompt ویندوز حذف کنید

یک بار به یکی از همکاران خودم گفتم رابط کاربری متنی خیلی خیلی قوی‌تر، سریع‌تر و منعطف‌تر از رابط کاربری گرافیکی است. در جواب بهم گفت چرا داری چرت و پرت میگی؟!

اما باور کنید قدرت رابط کاربری متنی خیلی زیاد است. یکی از دلایل محبوبیت لینوکس ترمینال قدرتمند آن است و این نکته را هم فراموش نکنید که بزرگان کامپیوتر به ندرت از رابط گرافیکی برای کارهای خود استفاده می‌کنند.

پس یکی از راه‌های حذف فایل های غیرقابل حذف استفاده از محیط CMD یا Command Prompts ویندوز است. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از بخش Start ویندوز عبارت cmd را تایپ کرده و با کلیک راست روی آن گزینه Run as administrator را انتخاب کنید
  • حالا در خط فرمان کلمه cd را تایپ کرده و مسیر فایل یا پوشه خود را جلوی آن بنویسید:

برای مثال یک فایل متنی به نام mohammad.txt داریم که در Desktop قرار دارد. برای حذف آن در CMD دستور زیر را تایپ می‌کنیم:

cd C:\Users\username\Desktop

del mohammad.txt

نکته: به جای username نام کاربری سیستم خود را وارد کنید

نکته مهم: کار با فایل‌ها در CMD کمی حساس است. لطفا با دقت این کار را انجام دهید

5 – مالکیت یا سطح دسترسی فایل یا فولدر مربوطه را تغییر دهید

یکی از دلایلی که نمی‌توانید یک فایل یا پوشه خاص را حذف کنید، نداشتن سطح دسترسی لازم برای این کار است. برای گرفتن دسترسی کامل به فایل یا فولدر مربوطه مراحل زیر را دنبال کنید:

6 – قابلیت hidden administrator account را فعال کنید

به کمک راه حل زیر می‌توانید این کار را انجام دهید:

  • کلیدهای ترکیبی Windows Key + R را فشار دهید. عبارت lusrmgr.msc را تایپ کرده و Enter بزنید
  • از منو سمت چپ گزینه Users را انتخاب کرده و از منو سمت راست user خودتان را انتخاب کنید
  • در این صفحه جدید مطمئن شوید که تیک گزینه Account is a disabled نخورده باشد، سپس گزینه OK را انتخاب کرده و سیستم خود را ریستارت کنید
  • یک بار تست کنید ببینید مشکل حل شده است یا خیر

7 – از ابزار troubleshooter مایکروسافت استفاده کنید

مایکروسافت به عنوان سازنده ویندوز در بسیاری از موارد به شما کمک می‌کند مشکلات رایج ویندوز را حل کنید. یکی از این ابزارهای مایکروسافت troubleshooter است که مشکلات مختلف را به طور خودکار شناسایی کرده و سعی می‌کند آنها را برطرف کند. از آنجایی که خودِ مایکروسافت این ابزار را ساخته کاملا قابل اعتماد است. برای استفاده از این ابزار مراحل زیر را دنبال کنید:

cant-delete-files-folders-icons-troubleshooter-.png

8 – وارد Safe Mode شده و بعد فایل/پوشه/برنامه خود را حذف کنید

یکی از بهترین راه‌های حذف فایل های غیرقابل حذف یا فولدرهایی که به صورت عادی حذف نمی‌شوند استفاده از Safe mode ویندوز است. زمانی که ویندوز را در حالت Safe mode اجرا می‌کنید، فقط هسته اصلی، درایورها و تنظیمات پایه ویندوز اجرا می‌شوند. به همین دلیل برای عیب‌یابی بسیار عالی است. برای ورود به Safe mode مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در بخش Start عبارت System Configuration را تایپ کرده و روی آن کلیک کنید
  • از بین گزینه‌ها boot را انتخاب کرده و تیک safe boot را بزنید.
  • روی Apply کلیک کرده و در آخر OK را بزنید
  • سیستم خود را ریستارت کنید تا وارد Safe mode ویندوز شوید

9 – سرویس ویندوز اکسپلور یا Windows Explorer را ببندید

ممکن است مشکل حذف نشدن فایل‌ها و فولدرها مربوط به Windows Explorer یا File Explore باشد. بعد از بستن این سرویس در تسک منیجِر امتحان کنید که مشکل حل شده است یا خیر. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بر روی یک قسمت خالی از task manager راست کلیک کرده و گزینه Task manager را انتخاب کنید
  • در قسمت Process دنبال سرویسی با نام Windows Explorer بگردید
  • روی این سرویس راست کلیک کرده و گزینه End task را انتخاب کنید

windows-explorer-483x450.jpg

دقت کنید بعد از بستن سرویس Windows Explorer صفحه مانیتور شما سیاه می‌شود. اصلا جای نگرانی نیست …

10 – از نرم افزار Unlocker برای حذف فایل یا فولدر موردنظر استفاده کنید

Unlocker یک برنامه قدیمی، قابل اعتماد و کم حجم است که به شما اجازه می‌دهد فایل‌ها و پوشه‌ها را به آسانی حذف کنید. این نرم افزار پیچیدگی خاصی ندارد و بعد از نصب به طور خودکار به کلیک راست ماوس شما اضافه می‌شود. یعنی برای حذف فایل ها یا پوشه های غیرقابل حذف کافی است روی آنها راست کلیک کرده و گزینه Unlocker را انتخاب کنید.

لینک دانلود نرم افزار Unlocker

11 – از نرم افزار IObit Unlocker برای حذف فایل یا فولدر موردنظر خود استفاده کنید

IObit یک شرکت معروف در ساخت نرم افزار است که تنوع محصولات خوبی هم دارد. IObit Unlocker سرعت بسیار بالایی دارد و به شما اجازه می‌دهد به راحتی فایل‌ها و پوشه‌هایی که حذف نمی‌شوند را پاک کنید.

لینک دانلود نرم افزار IObit Unlocker برای حذف فایل ها و فولدرهای غیرقابل حذف

12 – برای حذف نرم افزار موردنظر (نه فایل یا پوشه) از Advanced Uninstaller استفاده کنید

آخرین روش ما مخصوص حذف برنامه هایی است که پاک نمیشوند و برای شما مشکل‌ساز شده‌اند. نرم افزار Advanced Uninstaller یک حذف کننده بسیار حرفه‌ای برای ویندوز است که با نسخه‌های مختلف این سیستم عامل (7، 8 و 10) سازگار است. هر نرم افزاری که از قسمت کنترل پنل ویندوز حذف نمی‌شود را به این برنامه بسپارید تا آن را حذف کند. Advanced Uninstaller کلیدهای رجیستری مربوط به برنامه را هم حذف کرده و هیچ ردی از آن به جا نمی‌گذارد.

لینک دانلود نرم افزار Advanced Uninstaller برای حذف نرم افزارهایی که به صورت عادی حذف نمی‌شوند

اینم بخونید بد نیست: آموزش بکاپ گرفتن از کلیدهای رجیستری ویندوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: tictactec.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر